Bussbossen som har busskörkort

Luleås nye "bussboss", eller nye LLT-chefen Karl-Johan Gramner, beskriver sig själv mera som en "utvecklare" än som en "förvaltare".

En av fem. LLT har fem hybridbussar praktiskt taget färdiga för körning. Lars Öström och Karl-Johan Gramner gläds åt investeringen.

En av fem. LLT har fem hybridbussar praktiskt taget färdiga för körning. Lars Öström och Karl-Johan Gramner gläds åt investeringen.

Foto: Marianne Westin

Luleå2014-12-11 07:18

– Jag tycker om människor och vill ha närheten till kunderna och till de anställda.

– Det är kanske något som jag saknat under senare tid, när den närmaste kunden fanns i Stockholm.

Att vara LLT-chef innebär att han möter kunder och anställda dagligdags. Han kan knappast gå på gatan utan att han möter en LLT-resenär. Ännu känner Luleåborna inte igen honom som chef för LLT, det var först den 1 december som han för första gången klev in på kontorsrummet i hörnet på andra våningen i egenskap av chef.

– Jag borde egentligen ha en stor skylt med ordet PRAO hängd om halsen.

De flesta Luleåborna har ett förhållande till LLT och LLT:s bussar. Utvecklingen vad gäller bussåkandet är anmärkningsvärd. Även om Karl-Johan Gramner inte ännu känner sig hemma i lokalerna, har han koll på ökningen av antalet resande.

– Drygt åtta procent plus sedan årsskiftet.

Men han är försiktig med att lansera planer på nya busslinjer och turlistor eller att uttala sig om bristen på information i busskurer eller om tillfälliga linjesträckningar, även om detta sista retar gallfeber på resenärerna.

– Det är jätteförtidigt att uttala sig om det. Jag kan ju inte verksamheten.

Karl-Johan Gramner kommer närmast från datakommunikationsföretaget Progira och från Ångsågen i Luleå. Han har varit Luleå trogen i snart sagt hela sitt liv – bortsett från tre år i USA när han arbetade på Ericsson. Släkten härstammar från Tornedalen.

– Morfar och hans bröder tog namnet Gramner, berättar han.

Han bor med hustru och tre barn i Måttsund. Och nej, han åker inte buss till jobbet – ännu.

– Det är min ambition att åka buss till jobbet, säger han och deklarerar att han undersöker en lösning.

– Det gäller för mig liksom för oss alla att försöka tänka på miljön och där är lokaltrafiken ett bra val.

Men det är svårt och en av anledningarna är en situation som är vanlig för många Luleåbor.

– Mina tre barn håller på med fotboll, hockey och basket. Bussarna går inte alltid på deras träningstider.

Idrott har han själv hållit på med och han ger exempel på vad han själv kallar för idrottsfloskler, men ändå väl värda att tänka på och tillämpa, inte minst när det gäller ledarskap.

– Vi måste förbättra oss, aldrig vara nöjda. Och vi måste spela mot samma mål, så vi inte gör självmål.

Han gillar de tre värdeord som utvecklades under hans föregångares tid.

– Hållbart, enkelt, tillsammans. Tillsammans bildar det effektordet "smart".

Karl-Johan Gramner

Ny chef för Luleå lokaltrafik sedan 1 december 2014

47 år

Bor med hustru och tre barn i Måttsund

Utbildad på LTU

Civilingenjör i datakommunikationsteknik

Tidigare anställd på Ericsson, Tieto enator, Ångsågen och Progira

Har varit Luleå trogen i hela sitt liv, bortsett från tre år i USA under Ericsson-tiden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om