Bussarna tvingas köra för fort

Vägbygget norr om Skellefteå försenar Norrlandskustens bussar.
En mätning som NTF gjort visar på 16 minuters försening om hastighetsgränserna hålls. För att hålla tidtabellen måste bussförarna överträda hastighetsbegränsningar.
? Inte bra för trafiksäkerheten och passagerarna, säger Per Höök, ordförande i NTF Norrbotten.

LULEÅ2005-03-07 06:30
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, gjorde förra våren en uppmärksammad mätning av timmerbilarnas hastigheter i Bondersbyn utanför Kalix. Mätningen ingick i kampanjen ?Hastigheten och yrkestrafiken. ?<BR>Resultatet blev chockerande. På 50-sträckan genom byn var medelhastigheten 70 km/h för timmerbilarna. Av 83 fordon höll bara nio hastighetsgränsen.<BR><BR><STRONG>105 där det är 50</STRONG><BR>NTF gjorde nyligen en ny mätning gällande Norrlandskustens bussar. Man mäter med GPS. Syftet är att kolla om tidtabellerna håller måttet.<BR>&nbsp;? Ibland vet chauffören om att vi är med, ibland inte, säger Lars Martinell, verksamhetschef på NTF Norrbotten. Vi vet att en del chaufförer säger att det är svårt att hålla tidtabellerna om man håller hastighetsgränserna.<BR>Det såg inte bra ut för timmerbilarna i våras. Och det ser inte heller bra ut för bussarna, visar NTF:s mätningar.<BR>&nbsp;? Det har hänt att en del bussar kört 105 km/h där det varit 50 km/h.<BR>Tidtabellen håller inte.<BR>&nbsp;? Om bussen kör lagenligt sträckan Luleå?Skellefteå är den 16 minuter sen vid ankomsten till Skellefteå. Och jag vet också att det inte är mycket att spela på när det gäller bussens ankomst till Sundsvall och anslutningen till X2000-tåget mot Stockholm.<BR><BR><STRONG>Förstår förarna</STRONG><BR>Förare har hört av sig till NTF efter mätningarna.<BR>&nbsp;? De säger att anledningen till att de kör för fort är tidtabellen. Jag kan dock inte svara på om detta gäller generellt för hela länet.<BR>Per Höok, ordförande i NTF Norrbotten, säger:<BR>&nbsp;? Jag kan förstå förarna. De har en tidtabell och det kan stå arga kunder i Umeå och vänta på en buss som är försenad en kvart. ?Vad har hänt nu då?, undrar de.<BR>&nbsp;? Det här är inte bra för trafiksäkerheten och passagerarna, säger Per Höök, ordförande i NTF Norrbotten. Det är ju viktigt att busspassagerarna kommer fram helskinnade. Och det borde vara enkelt att ändra tidtabellen med en extra kvart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om