Bussarna sticker utan passagerarna

- Vänta på oss som ska ta en anslutningsbuss! Det säger en missnöjd LLT-kund Mona Thorén, Skurholmen, Luleå, som konstant har svårt att ta sig i tid till jobbet i Sunderbyn. Orsaken är att anslutningsbussen försvinner i fjärran när hon kliver av vid Smedjan.

STANNA! Inne i stan där hon ska byta till anslutningsbuss blir ofta följden att hon inte hinner med den, chaufförerna väntar inte trots att bussarna står inne samtidigt. Irriterande, tycker Mona Thorén som bor på Skurholmen och arbetar på Sunderby sjukhus.

STANNA! Inne i stan där hon ska byta till anslutningsbuss blir ofta följden att hon inte hinner med den, chaufförerna väntar inte trots att bussarna står inne samtidigt. Irriterande, tycker Mona Thorén som bor på Skurholmen och arbetar på Sunderby sjukhus.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2011-02-17 06:00

- Sist jag åkte så var vi ett helt gäng som kastade oss ut ur bussen och sprang efter 2:an men han bara körde iväg. säger Mona som gång efter annan får ta en senare buss vilket då gör att hon ofta kommer mellan 10 och 15 minuter för sent till jobbet.

Hennes anslutningsbuss på helger går 12.45 från city, men hinner inte den buss hon sitter på fram i tid så väntar alltså inte den hon ska vidare med.

Kunde vänta
- Förr hade chaufförerna radio så att de kunde meddela anslutningsbussen att det var passagerare som skulle med. Men det har de tagit bort, säger Mona som tycker det skulle gå att invänta anslutande vid Smedjan när bussarna är hack i häl på varandra

- Det här ställer ju till det rejält för mig och andra när vi inte hinner ta anslutningsbussen, man kommer försent, man blir stressad, jag som jobbar på sjukhuset hinner ibland inte till rapportmöten som är viktiga för mitt jobb.

På vardagsmornar har hon inga problem. Då åker den tur hon tar direkt. Det är främst kvällar och helger som det är problem. Det har hänt att hon sover över kvällar på jobbet för att slippa strulet på väg hem efter arbetsdagen. Vänta i stan en sen kväll är inte så kul, det har hänt att hon tagit taxi hem till Skurholmen.

Inga bra svar
-Man ska ju inte behöva ta en så tidig buss att man är på jobbet flera timmar innan man börjar, säger Mona som länge försökt prata både med ledningen på arbetsplatsen som har kontakt med LLT samt med LLT självt.

- Jag får inga bra svar, säger hon besviket.

Hon hade bil tidigare men valde att börja åka den miljövänliga och bekväma bussen när man flyttade till Sunderby sjukhus år 2000.

- De här problemen går ju stick i stäv med bussbolagets reklam om att åka miljövänligt. Och många väljer att ta bilen i stället på grund av detta, säger Mona. De alltid överfulla personalparkeringarna vid sjukhuset talar sitt tydliga språk om det, säger hon. Hon föreslår också att LLT sätter in flera direktbussar samt tätare turer på helger.

LLT beklagar
Hos LLT beklagar chefen Ange Björk att det blir problematiskt för en del kunder.

- Men det här är verkligheten vi lever med, och trafikplaneringen är ett gigantiskt system som hänger ihop, där det inte går att rucka på någon enskild del. Hur trafiken flyter beror på så mycket olika faktorer, frekvens med åkande där det tar tid att plocka upp många resenärer och väder är två exempel. Att lägga på chaufförerna ansvar att kolla om det är några som ska ansluta från annan buss går inte, säger Björk.

Radiosystemet togs bort 2005. Om det säger Björk:

- Då startade vi med ett nytt GSM-system med ip-mobiltelefon. Men det skulle inte funka att sitta och ringa i trafik säger Björk.

Kan bli bättre
- Vi tycker vi har en bra service genomgående men visst vi kan bli bättre och det arbetar vi på och ser över tursystemet varje ny tabellperiod. Vi arbetar ju efter en fast budget där biljettintäkter och medel från kommunen bestämmer vad vi kan göra. Får vi mera pengar så kan det förstås ge nya förutsättningar, säger Björk.

Han nämner också att bolaget har en resegaranti som missnöjda resenärer kan åberopa om de drabbas av förseningar längre än 20 minuter. Man kan då kompenseras med taxi eller annan ersättning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om