Det gäller detaljerna efter den busstrafikupphandling på fem år, plus tre optionsår, som Länstrafiken genomförde i vintras och där Centrala buss vann.
Sammanslutningen Centrala buss består av många små bussåkerier. Fördelning av vem som gör och vad sker internt.
Följande händer:
Luleå-Boden: Trafik i stor omfattning som fördelas på Alviks trafik och Sundströms i Boden.
Luleå-Piteå: Nordbergs buss i Piteå och Alviks trafik tar hand om körningarna.
Gällivare-Pajala: Falcks omnibuss, Gällivare.
Många avgångar
Vidare finns linjerna Älvsbyn-Piteå, Luleå-Älvsbyn, Arvidsjaur-Boden-Luleå och Piteå-Älvsbyn-Jokkmokk. De linjerna fördelas på Nordbergs, Alviks trafik, Arvidsjaur trafik och Granlunds, i Bredsel, Älvsbyn.
Uppgifterna kommer från Anders Åström, med i styrelsen i Centrala buss och vd i Alviks trafik. Det handlar om många avgångar och exakt fördelning återstår att göra.
Trafiken inleds 9 december.
- Bussar ska upphandlas gemensamt, det handlar om 25-30, säger Anders Åström.
Bussarna kommer att ha säkerhetsbälten, trepunktsbälten.
Förhandling efteråt
Investeringar i nya bussar är en stor kostnad.
Centrala buss har i efterhand fört diskussioner med Länstrafiken om det verkligen behövs lågentrébussar på alla utpekade linjer. Sådana bussar har lågt golv och underlättar bland annat för passagerare med rullstol.
Anders Åström och Länstrafikens vd Arne Andersson bekräftar att diskussioner förts.
- Vi förde upp det, en buss med normalgolv är bättre på många sätt. Vi såg fördelar, bland annat där vägarna inte är bra, säger Anders Åström.
Båda uppger att frågan lagts åt sidan. Det blir lågentrébussar där så ska vara. Den bilden ger Länstrafiken.
- Det vi angett i upphandlingen är vad som avtalats, säger Arne Andersson.
Inblandad blev även nya regionala kollektivtrafikmyndigheten, där Kent Ögren är ordförande.
- Vi sade att vi ändrar inte i det som sagts.