Buss på omvägar i villakvarteren

I höst kommer gående att slippa trängas med cyklisterna på trottoaren. Då ska den första etappen av en ny gång- och cykelväg på Mjölkudden vara klar.

REFUGHÅLLPLATS. Två sådana refughållplatser, som denna på Midgårdsvägen, ska nu byggas på Mjölkuddsvägen. Refugen hindrar omkörningar när bussen stannar vid hållplatsen.Foto: Petra Isaksson

REFUGHÅLLPLATS. Två sådana refughållplatser, som denna på Midgårdsvägen, ska nu byggas på Mjölkuddsvägen. Refugen hindrar omkörningar när bussen stannar vid hållplatsen.Foto: Petra Isaksson

Foto: Petra Isaksson

Luleå2013-05-08 06:00

Förberedelserna har redan börjat, lyktstolparna längs Mjölkuddsvägen håller på att monteras ned. Arbetet med att bygga en ny gång- och cykelväg mellan Mjölk-
udden och Storheden är uppdelat på tre etapper. Den första etappen berör sträckan mellan Mjölkuddsbanken och Mjölkuddens centrum.

Trottoaren på Mjölkuddsvägens västra sida kommer att breddas till en 3,5 meter bred gång- och cykelväg. Det innebär också att gatan blir en meter smalare, bara 6,5 meter bred.

Under tiden som gång- och cykelbanan breddas kan det bli störningar för trafiken. Det gäller särskilt när två busshållplatser vid Mjölkuddsvägen byggs om.

Då kommer LLT:s bussar att köra in på angränsande villagator.

När hållplats Fallgatan byggs om kommer busstrafiken att ledas in på Rodervägen, Skotvägen och Fallgatan.

"Inget val"
- Vi har inget val. Vi måste köra en annan väg, de stänger ju av, vi kommer inte förbi under tiden de bygger, säger Karin Näsberg, driftchef LLT.

Hur länge kommer busstrafiken att ledas om?

- Det kan röra sig om en arbetsvecka, fem dagar och det blir inte samtidigt, först kommer den ena hållplatsen att byggas om och sedan den andra, säger Karin Näsberg.

När hållplats Skutgatan byggs om kommer busstrafiken att ledas in och ut på Trossvägen.

De nya busshållplatserna kommer att bli så kallade refughållplatser, med en mittrefug i gatans mitt.

De är trafiksäkrare eftersom andra fordon inte kan köra om bussen när den stannat vid en hållplats.

Kostnaden för den första etappen beräknas till drygt fyra miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!