Buskörning stör stugägare

Ynglingar på crossmotorcyklar stör både hästar och stugägare på Kallaxheden utanför Luleå. På Luleå Motorsällskap tar de avstånd från den olovliga buskörningen och uppmanar föräldrarna att samarbeta. ? Våra egna medlemmar har strikta restriktioner att följa och vi gör allt vi kan för att undvika olovlig körning. Föräldrarna till crossförare måste ta större ansvar, säger Sune Ronnle, ordförande i mc-klubben.

LULEÅ2005-07-14 06:30
På Kallaxheden utanför Luleå har olovlig crossmotorcykelkörning länge varit ett bekymmer. Unga förare stör de boende i området med sin fartfyllda och högljudda motorsport. Jan Vestman som är ordförande i Kvarnträskets fritidshusförening berättar att problemen med crossmotorcyklar ökat.<br> ? Jag har fått påtryckningar från stugägare i området som kräver att vi ska göra något åt oljudet. Vi har många äldre medlemmar i föreningen och en del vågar knappt gå ut längre. Så här kan vi inte ha det, sade han vid ett möte som hölls på Bergnässtallet under onsdagen.<br>Allvarliga konsekvenser<br>Den olovliga körningen får allvarliga konsekvenser, enligt Vestman. Förutom att besvära de boende i området finns det miljöaspekter. Kallaxheden är ett skyddat naturområde med känsliga mosshedar och tallskogar.<br> ? Det här är ett unikt naturområde som delvis försörjer Luleåborna med färskvatten. Ur miljöperspektiv är crossmotorcyklarna ett problem, fortsattehan.<br>Vid sin sida hade han Sune Ronnle, som är ordförande i Luleå Motorsällskap och ansvarar för det 120-tal ungdomar som sysslar med motocross i regionen. Det är också han som besiktigar de inhägnade banor som står till klubbens förfogande vid Näverberget i Måttsund. Han känner till problemet med olovlig körning och försäkrar att de från motorklubbens sida gör allt de kan.<br> ? Vi går noggrant igenom reglerna med alla våra medlemmar. Det ingår i deras utbildning att veta var de får köra och vilka restriktioner som gäller, säger han. Jag är av den uppfattningen att våra killar och tjejer är skötsamma.<br> ? Men tyvärr vill inte alla som kör motocross tillhöra en klubb. Jag har försökt knyta en del buskörare till vår verksamhet, men det är inte alla som vill. Vissa vill helt enkelt inte tillhöra regelverket och det här är en svår nöt att knäcka.<br>Medlemmar har ID-nummer<br>Enligt reglerna skall crossmotorcyklarna fraktas till de inhägnade områden där det är tillåtet att köra. Varje medlem får ett skyltnummer som är tydligt utmärkt på sidorna och framtill på fordonet. Och det är strikt förbjudet att köra på andra områden än klubbens egna banor.<br> ? Jag kan ju inte garantera att det inte är våra killar som orsakat detta, men mig veterligen är de inte ute och buskör. Om de skulle röra sig om någon av våra medlemmar är motocrossarna märkta och då kan vi kolla upp vem det är, säger han.<br>De yngsta är fem år<br>De yngsta medlemmarna på Luleå Motorsällskap är i femårsåldern och kör på så kallade knattebanor med handledare. Vid 16 års ålder räknas de som juniorer, men är fortfarande minderåriga. Och det är föräldrarna som är ytterst ansvariga för att klubbens regler följs. Nu uppmanar Sune Ronnle till skärpning.<br> ? Jag träffar dagligen föräldrar till ungdomar som kör motocross och jag kan tycka att det är lite slapp attityd. Föräldrar måste ta större ansvar för sina barn som sysslar med den här sporten.<br>Jan Vestman håller med. Som marknadschef för ett försäkringsbolag har han goda kunskaper om de ekonomiska konsekvenser som eventuella olyckor i samband med körandet kan orsaka.<br> ? Det borde ligga i föräldrarnas ekonomiska intresse att se till att barnen kör under kontrollerade former. Om en olycka skulle inträffa och föraren orsakar skador på andra människor eller djur blir de skadeståndskyldiga. Och det får de dras med resten av livet, avslutar han.<br><br>malin.taavola@kuriren.com<br>0920/375 54
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om