I tidigare artiklar har vi avslöjat att kommunen uppgivit olika uppgifter kring den beräknade kostnaden för Östra länkens första upphandling, etapperna 4A, 4B och 4C. Först angavs budgeten till 562,5 miljoner, sedan 606 miljoner.
Budgeten kan vara upp till 110 miljoner högre än ursprungliga kalkyler.
Arbetet går till så här: NCC projekterar, och budgeten sätts delsträcka för delsträcka i varje etapp i förhandling mellan kommunen och NCC. Budgeten är levande, och kan hela tiden omförhandlas om båda parter anser att det är rimligt utifrån att förutsättningar förändrats.
Kommunens besked när Östra länken startade var att 4A och 4B skulle kosta 300 miljoner. Men nu uppger kommunen att budgeten blev 412 miljoner. Då har ett arbete på tio miljoner tillkommit. Utfallet blev 381 miljoner. Totalt har 2,4 miljoner betalats ut i bonus.
För enbart 4C anger kommunen att budgeten var 194 miljoner och utfallet 168,5 miljoner. Men en första kalkyl för 4C visade på en kostnad av 130 miljoner. Bonus: 1,45 miljoner.
I avtalet framgår, att om kostnaderna blir lägre än budget och tidsplanen håller, har NCC rätt till en bonus motsvarande högst en procent av budgeterad självkostnad. Detta förutsatt att gemensamma mål som spikats vid ett startseminarium uppfyllts.
– Utvärderingsmodellen är presenterad i stadsbyggnadsnämnden, säger Marianne Kallin, kommunombud för Östra länken och avdelningschef.
Även för etappen 4F har en bonus utbetalats på 1,68 miljoner. Sammanlagt 5,5 miljoner.
Kan man få bonus på en delsträcka i en etapp även om man överskrider budgeten för etappen?
– Ja, bonus utvärderas efter utförd beställning och normalt utgörs varje etapp av flera beställningar, säger Petra Viklund, VA-chef.
– Den gemensamma budgeten har aldrig överskridits i de senaste etapperna, säger Kallin.
Sätter man en nog hög budget går man ju alltid under?
– Det här är ju spelet. Vi ska försöka hålla nere budget och entreprenören vill hålla upp den. Så ser det ut även om vi hade haft en annan typ av entreprenad som inte hanteras i samverkan. Där håller entreprenören nere kostnaderna inledningsvis men försöker sedan hitta kryphål, jobbar med "ätor" och så vidare. Vi är inte fria från det. Självklart är entreprenören ute efter att tjäna pengar. Vi får inte vara blåögda i det, säger Viklund.