Brutna linjer upprör

Är det någonstans teleförbindelserna ska fungera så är det till företag i landsbygden, resonerar Likos ledning som upprörs över återkommande avbrott.
? Vi får ingen respons från Telia, säger VD Hardy Brännström.

LULEÅ2003-11-28 06:30
Kritiken gäller olika slag av teleförbindelser. Häromdagen var det mobila nätet till Norrland som bröts. Det är ingalunda första gången företag som Liko farit illa av det, heter det i beskrivningen. Vid lokala grävningar i Alvik nyligen har Liko drabbats.<br>Avbrotten kan gälla en halv dag, eller dagar. Under oktober hade företaget två längre avbrott och tidigare under året var kommunikationerna upprepade gånger avbrutna, upp till flera dygn i sträck.<br>Förlorade pengar<br>Pengar går förlorade när företaget inte nås av kunderna och förtroendet hos kunderna skadas.<br> ? Det är flera 100.000-tals kronor som försvunnit i förlorade ordrar. Vi har inte kunnat leverera för ordern har inte kommit fram. Sen ringer kunden och klagar. Du kan tänka dig hur det skulle bli i Stockholm om förbindelserna ligger nere en halv dag, säger VD Hardy Brännström.<br>Ibland är det vanliga telefonen som är tyst. E-post som fastnar på vägen dyker förr eller senare upp. Fast telefax har försvunnit för gott. Det senare finns det botemedel mot, menar en företrädare hos Telia Sonera.<br>Viktiga förbindelser<br>Hardy Brännström säger i vilket fall som helst att det visat sig mycket svårt att reda ut såna här saker med Telia Sonera. <br> ? Det är flera människor inblandade, du hänvisas till olika avdelningar och ringer telefonnummer som du inte vet vart de leder, beskriver han.<br>Hardy Brännström gör sig till talesman för företag som mot uttalade odds driver verksamhet på landsbygden, och vars förbindelser är A och O.<br>Tommy Ljunggren, teknisk chef vid mobila nätet, har fått svara på åtskilliga frågor om senaste avbrottet. Det berodde på en olyckshändelse i samband med ombyggnad i en lokal, beskriver han. Då finns alternativa vägar men alternativet slogs ut. En analys ska nu göras för att se hur man kan undvika liknande händelser.<br>Svårbedömt<br>Det är dock inte oftare fel på förbindelserna till Norrland än i riket i övrigt, uppger Tommy Ljunggren. Han utgår ifrån att det också gäller markförbindelserna, men byggs det mycket i ett område kan det vara mer drabbat.<br> ? Givetvis har jag förståelse för synpunkterna som nu kommer. Det är många företag som lägger mycket i handen på telekommunikationer. Det är smickrande men system kan ju gå ner.<br>Apropå senaste felet så utgår Tommy Ljunggren att det i resonemanget finns en fråga om ersättning till drabbade.<br> ? Och jag kan bara säga att Telia Sonera kommer att behandla varje enskilt fall och ta en diskussion om det här.<br>Företag hävdar ju också att de förlorar i anseende?<br> ? Det är svårbedömt vad det är värt, säger Tommy Ljunggren.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!