Bro över Tjuvholmssundet begränsar sjöräddningen

Det hjälper inte att vattendjupet är 7,8 meter. Om en öppningsbar bro byggs över Tjuvholmssundet så blir passagen ändå för smal för bogserbåtarna.

Luleå2010-07-11 06:00
Det framgår av Sjöfartsverkets senaste yttrande till miljödomstolen i Umeå. Miljödomstolen håller på att pröva om Luleå kommun ska få tillstånd till att bygga en gång- och cykelbro över Tjuvholmssundet. Frågan avhandlades vid förhandlingar i Luleå tingsrätt i oktober 2009 och fortfarande pågår skriftväxlingen mellan myndigheterna. Den fråga som oroar myndigheterna är hur sjöräddningsinsatserna på Germandöfjärden ska fungera om det byggs en bro. Bron ska visserligen gå att öppna, men större båtar kommer inte att kunna passera genom Tjuvholmssundet. Det gäller den isgående bogserbåten Viscaria men också de mindre bogserbåtarna Victoria och Valkyria. Om ett flygplan skulle haverera eller tvingas nödlanda på Germandöfjärden så måste därför räddningsinsatserna ske med skoter eller andra fordon vintertid. När isarna inte bär blir man istället tvungen att förlita sig till helikopter och svävare för att nå fram till de nödställda inom 60 minuter.Kommunen har framfört att brons konstruktion gör det möjligt för kustbevakningens svävare och sjöövervakningsfartyg KBV 306 att passera Tjuvholmssundet. Alternativet att göra broöppningen bredare skulle innebära en konstruktion med dubbelklaff, vilket blir för dyrt enligt kommunens bedömning.Härnäst ska länsstyrelsen i Norrbotten återigen yttra sig om kommunens ansökan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!