Brister i säkerhetsarbetet

Saab kände till problemen med utskjutningsanordningen på Jas 39 Gripen. Det gjorde också Försvarsmakten, Försvarets materielverk och Martin-Baker som tillverkade flygstolen.  Men felen åtgärdades inte på grund av brister i säkerhetsarbetet. Det orsakade haveriet med Jas Gripen-planet i Vidsel förra året.

HIT MEN INTE LÄNGRE. I april 2007 kraschade ett JAS-plan i Vidsel. Området där planet kraschade spärrades snabbt av polisen. I går kom haverikommissionens rapport.

HIT MEN INTE LÄNGRE. I april 2007 kraschade ett JAS-plan i Vidsel. Området där planet kraschade spärrades snabbt av polisen. I går kom haverikommissionens rapport.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-02-22 01:45
Statens haverikommission har utrett flyghaveriet i Vidsel där en pilot sköts ut ur planet utan att ha dragit i utskjutningsspaken. Enligt utredningen kände alla parter till bristerna: Saab, Försvarsmakten, Försvarets materielverk och brittiska Martin-Baker Aircraft som tillverkar flygstolen.- Saab hade satt upp olika toleranser för utskjutsningsmekanismen. Men när man fick stolarna från Martin-Baker gjorde man inga kontroller om stolarna höll toleranserna, säger Agne Widholm som är utredningschef på Statens haverikommission, SHK.Flera incidenter
Widholm säger att haverikommissionen hittat flera incidenter där utskjutningsmekanismen krånglat. Vid ett tillfälle vågade en pilot inte lämna planet efter landning eftersom han inte kunde låsa fast utskjutningshandtaget. Till slut lyckades några tekniker hjälpa honom.-Alla parter har känt till det här och liknande fall och trots det har inte felet åtgärdats. Det beror på brister i flygsäkerhetsarbetet, säger Agne Widholm till Norrbottens-Kuriren.Rörde inte spaken
Innan kraschen i Vidsel hade piloten tagit upp planet i 7 G vid fem tillfällen och över 8 G vid tre tillfällen. När han gick in för landning utlöstes utskjutningsmekanismen utan att han rörde spaken.- Varje gång piloten tog upp planet i 8 G pressade flygdräkten upp utskjutningsspaken lite grand. Till slut var spaken i så högt läge att stolen och piloten sköts ut utan att han rörde spaken. Det orsakades av att mekanismen inte klarade av flera höga G-belastningar efter varandra, säger Agne Widholm.Enligt utredningen hade utskjutningshandtaget också en sådan form och placering (mellan benen på piloten) att den inte klarade flera höga G-krafter efter varandra.Statens haverikommission vill att alla inblandade lämnar in en redogörelse vilka åtgärder som de vidtagit med anledning av haverikommissionens rapport. Den ska vara inlämnad senast den 22 augusti i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!