Brister i rutiner på äldreboende

Socialstyrelsen påpekar brister på ett äldreboende i Luleå.Socialnämnden följer inte sina upprättade rutiner och det brister i uppföljningar.

Luleå2012-07-03 06:00

Det konstaterar Socialstyrelsen i ett beslut som handlar om brister i vården och omsorgen på ett äldreboende i Luleå kommun.

Brister i kommunikationen
Anhöriga till en vårdtagare har vänt sig till Socialstyrelsen med klagomål, eftersom de tycker att det brister i rutinerna och ingen uppföljning görs. Det brister i kommunikationen, tycker de anhöriga som också anser att det finns för litet personal på äldreboendet och de hävdar att vårdtagaren får gammal mat.

Vårdtagaren ser och hör dåligt, har fallrisk och behöver hjälp och stöd med det mesta i det dagliga livet.

Socialstyrelsen anser att det är viktigt att dokumentera hur situationen utvecklas för den enskilde vårdtagaren. Socialstyrelsen anser att det är anmärkningsvärt att socialnämnden inte har gjort någon uppföljning av den ökade fallrisken, trots att det finns dokumenterat att det ska ske.

Behoven framgår inte
Socialstyrelsen är kritisk till att det inte framgår i genomförandeplanen vilka behov som vårdtagaren har. Det framgår inte att personen har fallrisk, ser och hör dåligt samt har behov av trygghet och närhet.

I genomförandeplanen ska socialnämnden beskriva hur beslutet om insatser för den enskilde ska omsättas i praktisk handling. Det ska vara tydligt vad som ska göras, vem som ska göra vad, när och hur påpekar Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen kräver att kommunen ska redovisa vilka åtgärder man vidtagit för att rätta till bristerna senast den 31 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!