Luleå
På barnrättsorganisationen Bris arbetar kuratorer som har tystnadsplikt. De barn som hör av sig dit får vara anonyma, om de vill.
Vad händer när man ringer Bris?
– När man ringer eller går in och chattar eller mejlar är det en kurator som tar emot. Vi lyssnar på barnet, ger feedback på hur han eller hon känner och vad det är för bekymmer, säger Maria Andersson, regionchef på Bris i norra Sverige.
Hon fortsätter:
– När vi lyssnar till barnen brukar vi kolla lite vad de har för nätverk runt omkring sig. Om det finns någon i familjen eller någon anhörig eller annan vuxen. Kanske en granne eller släkting. Sedan nämner vi också att det finns myndighetspersoner som har skyldighet att hjälpa barn, som till exempel soctjänsten och kuratorn på skolan.
Till Bris ringer barn och unga med alla möjliga problem.
– Det vanligaste som barn och unga ringer till oss om, är frågor som rör relationer. Det kan vara relationer i familjen, till kompisar eller pojk- eller flickvän. Men visst, det förekommer också samtal där det handlar om missbruk inom familjen, säger Maria Andersson.
Bris är öppet varje dag mellan klockan 10.00 och 21.00. Det är helt gratis att ringa till Bris och samtalet syns inte på telefonräkningen.