Brinner för matematik

Matilda Tuomela, 23, pluggar till gymnasielärare i dans och matematik.– Jag älskar matte, förklarar hon sitt yrkesval.

Blivande mattelärare. Matilda Tuomela, är från Stockholm men pluggar på LTU. Hon menar att mattebegåvning är en myt. "Jag har kämpat hårt för att lära mig matte, jag har inte lätt för mig", säger hon.

Blivande mattelärare. Matilda Tuomela, är från Stockholm men pluggar på LTU. Hon menar att mattebegåvning är en myt. "Jag har kämpat hårt för att lära mig matte, jag har inte lätt för mig", säger hon.

Foto: Ingela Rasimus

Luleå2014-08-08 06:00

Den som pluggar till danslärare har möjligheten att välja ytterligare ett ämne och de flesta i Matilda Tuomelas klass har valt att fördjupa sig inom dans.

– Jag valde matte då jag älskar matte och älskar att undervisa i det. Dessutom är det en bra trygghet att ha ett ämne till, det är även svårt att få en heltidstjänst som danslärare och jag är dessutom inte säker på att jag vill ha det, säger hon.

Matilda Tuomela går andra året på utbildningen och har tidigare jobbat som privatpedagog för ett läxhjälpsföretag samt att hon haft praktik inom utbildningen.

– Jag tror att så få vill bli mattelärare då de inte har så bra erfarenheter av ämnet eller skolan i största allmänhet. En annan teori som jag och min handledare har är att lärare i de yngre åldrarna har många ämnen och att det då är svårt att vara intresserad av alla. Eleverna får då inget bra intryck av vad matte är och tror bara att det handlar om att räkna en massa tal. De vet inte att det är kul och kreativt.

Vad tänker du om kritiken att lärare har alldeles för mycket administrativa uppgifter och för låg lön?

– Jag tror det stämmer mycket väl. Men man måste ha ett kall för yrket och det har jag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om