Det har gått 2,5 år sedan folkomröstningen om det brittiska medlemskapet i Europeiska unionen, när en knapp majoritet röstade för ett utträde vilket snabbt kom att kallas Brexit.
Nu är avgörandet stund här. I dag samlas det brittiska underhuset ta ställning till det utträdesavtal som den brittiska premiärminister Theresa May förhandlat fram med EU.
Storbritannien har formellt begärt att utträdet ske om två månader, den 29 mars, men ett nej i tisdagens omröstning kan skapa en ny oviss situation.
Storbritannien är Sveriges fjärde största exportmarknad. Det finns en oro bland svenska företag för att det brittiska utträdet kommer medföra störningar i handeln.
Fram till i dag har EU fungerat som en garant för att handeln kunnat flyta smidigt, men om det blir ett avtalslöst Brexit kan det medföra merkostnader, förseningar i tullhanteringen och i brittiska hamnar.
I Norrbotten finns totalt 270 exportföretag. Greencarrier Freight Services grundades visserligen i Göteborg 1994, men etablerades i Luleå åtta år senare. I dag är det Nordens största privatägda speditionsbolag med 900 anställda i 12 länder.
I Norrbotten arbetar Greencarrier Freight Services mot ett 20-tal företag inom tillverkningsbranschen som har handel med England.
Företaget säger sig inte vara orolig inför tisdagens omröstning i London.
– Vi är förberedda inför ett antal olika scenarior. Vi har följt situationen en längre tid, men framför allt vore det bra med ett besked om vad som gäller för exporten till Storbritannien, säger Heléne Lundström som är strateg för tullfrågor.
Hon tror inte att den uppkomna situationen kommer innebära några allvarligare problem för större företag, men att Brexit kan bli besvärligt för små eller medelstora företag i Sverige som inte har tillräckligt med erfarenhet eller personal för att hantera en mer omfattande tullhantering i Storbritannien.
– Vi informerar våra kunder att Brexit kan innebära att förseningar. Våra analyser pekar mot långa köer i de brittiska hamnarna eller till tunneln under den engelska kanalen. Det måste varje företag ta höjd för, betonar Heléne Lundström.
Ann Leffler tror att även gemene man kommer att känna av ett brittiskt uttåg.
– Brexit berör alla. I dag köper de flesta varor via Internet. Det kan vara från svenska webbsidor, men leveransen av många varor som till exempel fotbollsskor kommer från Storbritannien. Brexit kan innebära att sådana varor blir dyrare och leveranstiderna längre, säger platschef Ann Leffler.