Brevbärarna går över till el

Nu skrotar Posten sina brevbärardepåer i Luleås stadsdelar och flyttar till terminalen på Bergviken. Samtidigt pensioneras alla cyklar och brevbärarna går över tilll elbilar och elmopeder. På onsdagen invigdes den nya verksamheten.

NORRLANDS STÖRSTA. Sammanlagt 120 personer kommer att arbeta på den nya brevbäraravdelningen som håller på att färdigställas i Postens lokaler på Slakteriberget vid Kallkällan på Bergviken i Luleå. "Det blir Norrlands största brevbärarkontor", berättar Peter Henriksson, utdelningschef.
Foto: BERNDT DIMEUS

NORRLANDS STÖRSTA. Sammanlagt 120 personer kommer att arbeta på den nya brevbäraravdelningen som håller på att färdigställas i Postens lokaler på Slakteriberget vid Kallkällan på Bergviken i Luleå. "Det blir Norrlands största brevbärarkontor", berättar Peter Henriksson, utdelningschef. Foto: BERNDT DIMEUS

Foto: Berndt Dimeus

LULEÅ2007-12-06 01:45
Sammanlagt 120 personer kommer att arbeta på den nya brevbäraravdelningen som håller på att färdigställas i Postens lokaler på Slakteriberget vid Kallkällan på Bergviken i Luleå.-Det blir Norrlands största brevbärarkontor, berättar Peter Henriksson, utdelningschef.Sedan 1990-talet har brevbärarna varit utspridda på sex olika depåer runt om i stan men tiderna förändras och nu ska hela brevbäringen moderniseras. Det handlar om att svara upp mot nya miljö- och arbetsmiljökrav men också om att effektivisera verksamheten.Inga skivor
Postens distriktschef Anders Andersson invigningstalade och han berättade bland annat att hela ombyggnaden av terminalen hade försenats på grund av den heta byggkonjunkturen i Luleå.-Det är så hett i Luleå att byggaren inte fick tag i några gipsskivor i stan utan fick åka till annan ort för att handla.I och med de två invigningarna denna vecka har Posten samlat sin pakethantering på Storheden och sin brevdito i den 24 år gamla terminalen på Bergviken.-Huset byggdes 1983 och från början fanns i princip all postverksamhet utom administrationen i lokalerna. Då var det 200 personer som jobbade i huset, berättade Andersson.På 1990-talet vann Umeå kampen mot Luleå om att få den stora postterminalen och sedan dess har saker som e-post, elektroniska fakturor och lönebesked och tuffa konkurrenter tvingat Posten till återkommande förändringar, rationaliseringar och neddragningar.Applåderas
Enligt Peter Henriksson applåderar brevbärarna övergången från cyklar till miljövänliga elbilar och elmopeder.-Medarbetarna har själva önskat det här. Det är jobbigt att cykla på vintern, säger han.Posten har ansökt om dispens hos Luleå kommun för att få köra med sina elfordon på gång- och cykelvägar för att göra utdelningen ännu effektivare.-Om jag fick beställa om elfordonen skulle jag luta åt ett ja. Jag tycker att det låter som en bra idé, sade kommunalrådet Karl Petersen som förrättade invigningen av de nya lokalerna tillsammans med Peter Brännström, chef för Posten Meddelande AB, Postens dotterbolag som bland annat distribuerar post, tidningar och reklam till privatpersoner och företag.-Det som nu händer i Luleå kommer att genomföras i hela landet. Det här är något som vi måste göra för att vara fortsatt effektiva, menade Brännström.Tar tid
Numera är det arbetet med den så kallade B-posten (reklam) som tar mest tid för brevbärarna i Luleå. A-posten (brev) är en mindre del av det som delas ut och dessutom blir maskinerna på brevterminalen i Umeå bättre och bättre på att finsortera breven. I princip får brevbärarna numera en hög med brev som är färdiga att dela ut.-B-posten tar mest tid och den varierar också stort från dag till dag, säger Peter Henriksson.Under 2008 kommer både privatpersoner och företag att få vänja sig med att brevbärarna kommer senare på dagen. Posten har tidigare haft målsättningen att all post ska vara utdelad klockan 13 på dagen. Under 2008 flyttas denna gräns fram till klockan 16.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!