Bredare gator ger säkrare järnväg
Just nu pågår det mödosamma arbetet med att röja längs järnvägen mellan Luleå och Jörn. - Anledningen till att vi gör det här är de stora kostnader som uppstår när träd faller över spåret och ledningarna, berättar Tommy Söderström, delprojektledare på uppdrag av Banverket.
KLART 2012. Det är Banverket som har beslutat att genomföra jätteprojektet Trädsäkra järnvägar, ett arbete som påbörjades 21007 och som kommer att pågå till 2012. Just nu pågår arbetet på sträckan Luleå-Jörn.
Foto: Andreas Wälitalo
I genomsnitt faller ett träd per dag över järnvägen och kostnaderna för samhället är enorma. Det kan handla om mångmiljonbelopp bara vid ett enda tillfälle när kontaktledningen ovanför spåret skadas eller rivs ned.Genom att röja en bredare gata för den spårbundna trafiken får man både en rejält ökar driftsäkerhet och minskade kostnader. På många sträckor handlar det om en ordentligt breddning - den nya skötselgatan ska sträcka sig 20 meter ut åt båda hållen från spårets mittpunkt.- Dessutom kommer vi att kapa långa träd i kantzonen precis utanför skötselgatan som riskerar att hamna över banan om de faller.Trädbesiktare
Fram till i år har man röjt vid sidan av järnvägssträckor i södra Sverige men i år har turen kommit till stambanan i Norrbotten och Västerbotten. Sträckan mellan Luleå och Jörn tar cirka ett år att färdigställa. Arbetet med röjningen beräknas vara klart i mars 2010.- Varje dygn tar vi oss framåt mellan 200 och 300 meter.Nästa år ska även området på båda sidor om Malmbanan röjas. Totalt ingår 450 mil järnväg i projektet som kommer att kosta 850 miljoner kronor.Nu är det varken nödvändigt eller möjligt att skapa en 40 meter bred gata i närheten av bebyggelse. Där tar en speciell trädbesiktare över arbetet och efter samråd med fastighetsägarna brukar friska träd som inte utgör någon fara för järnvägstrafiken lämnas kvar, även om de står i "zonen".Bra betalt
Kostnaderna för att avverka och ta hand om skogen som fälls är ungefär lika stora som den ersättning som betalas ut till markägare som drabbas. Totalt får ägarna till 50.000 svenska fastigheter brev från Banverket i samband med projektets genomförande.- Markägarna ska inte behöva lida skada av att vi avverkar deras skog och därför får de betalt enligt de priser som rådde före lågkonjunkturen. Dessutom är all skog, även klen sådan, värderad som prima.Överklagat
Nu är det inte alla markägare som jublar över Banverkets projekt. En handfull av dem som har sina fastigheter längs banan mellan Jörn och Luleå har överklagat till Fastighetsdomstolen.- De här fastigheterna lämnar vi orörda tills vidare.En grupp människor är i alla fall väldigt glada över det arbete som just nu utförs utefter våra järnvägar - lokförarna.- Sikten blir mycket bättre och de säger att det inte längre känns som att köra i en tunnel.När de nya skötselgatorna är klara kommer röjning att ske med mellan tre och tio års mellanrum.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!