Det handlar om nattåget mellan Stockholm och Narvik.
I mitten av december går avtalet ut och Vy tåg kommer inte längre bedriva trafiken på sträckan. Enligt Vy är skicket på fordonen, alltså lok och vagnar som ägs av Trafikverket, sämre än förväntat och medfört högre kostnader.
Vy och Trafikverket kom tillsammans överens om att inte förlänga nuvarande avtal.
Det som händer nu är att Trafikverket går ut med en direktupphandling där de frågar en eller flera operatörer direkt.
– Det är ett nödförfarande. Vi har inte tid att gå ut med en fullständig upphandling med konkurrens, säger Lennart Kalander som förklarar att en sådan process får tas längre fram.
Det är kort om tid nu?
– Det är lite kort om tid, det är det. Jag ser inte att det ska bli något stort problem. Vi behöver ha kontakt med operatörer som har möjligt att köra, och ta en diskussion, säger han.
När tror du att det kan vara klart?
– Vi ska försöka lösa det här så fort som möjligt så att den nya operatören får tid på sig att förbereda sig.
Ambitionen är att det ska ske före sommaren, det för att undvika att det blir "glapp i trafiken" och att den nya operatören kan vara igång i samma stund som Vy tåg slutar.
Hur är skicken på fordonen?
– Det är gamla vagnar. Vi upphandlar nya vagnar där de första ska vara på plats i slutet av 2029.