Branschorganisationen: Krocktesterna var inte relevanta

Husvagnsbranschens riksförbund vill inte kommentera krocktestet, utan hävdar att krocktesterna inte var relevanta.

Husvagnsbranschens riksförbund är inte överens med Trafikverket om testerna av husbilar.

Husvagnsbranschens riksförbund är inte överens med Trafikverket om testerna av husbilar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Luleå2020-06-13 19:00

– Trafikverket gjorde för ett och ett halvt år sedan ett kollisionstest på två husbilar som inte på något sätt var relevant så Husvagnsbranschens riksförbunds styrelse har fattat ett beslut att inte kommentera de där testerna. Trafikverket har gjort ett krocktest avsett för personbilar och gjort det på transportfordon, säger Lars-Erik Paulsson, kanslichef vid Husvagnsbranschens riksförbund, och fortsätter:

– De stora svagheterna som man upptäckte låg inte på husbilsdelen utan på basfordonet som husbilen är baserad på.

Rikard Fredriksson, trafiksäkerhetsexpert vid Trafikverket, säger att han känner till invändningarna från branschorganisationen. Metoden som använts i myndighetens tester är hämtad från konsumenttester av personbilar. 

– Det här har aldrig testats förut. Vi var först att göra det, säger han.

Enligt Fredriksson motsvarar metoden en mötesolycka. I testerna har hastigheten begränsats.

– Nu är de här fordonen tunga så det blir lite tuffare och motsvarar en mötesolycka med sig själv i ett likadant fordon i 64 kilometer i timmen. Det tycker inte vi är en jättehög hastighet. Skulle man räkna om det till en personbil så motsvarar det en mötesolycka i 90 kilometer i timmen och det är inte ovanligt på våra vägar.

Rikard Fredriksson säger att testet visade skillnader mellan den helintegrerade och den halvintegrerade husbilen.

– Båda husbilarna var dåliga men den helintegrerade husbilen var snäppet sämre, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!