Brandflyget - räddningstjänstens ögon i luften

Brandflyget kan upptäcka röken på tio mils avstånd och har blivit ett viktigt verktyg i räddningstjänsten arbete mot skogsbränder.
Arbetet sker ideellt av privata piloter.

RADIOJOBB. Strax efter starten fick Anders Magnusson arbeta hårt med radion då både räddningstjänsten och tornet anropade honom.

RADIOJOBB. Strax efter starten fick Anders Magnusson arbeta hårt med radion då både räddningstjänsten och tornet anropade honom.

Foto: Sara Moritz

Luleå2011-06-10 06:00

När Anders Magnusson, 43, girar österut vid Norsivaara, cirka åtta mil söder om Gällivare kommer ett anrop på radion. SOS alarm har fått rapporter om att privatpersoner sett rök vid Bjumisberget, cirka en mil öster om Kalix, och begär assistens av brandflyget. Cirka en halvtimme senare ser piloten elden.

När Norrbottens-Kuriren besöker Luleå-Boden Flygklubb ute på Kallax är det tredje gången i år som brandflyget ska starta.

Dagens pilot heter Anders Magnusson som tog flygcertifikat för fem år sedan och i år gör sin tredje säsong som skogsbrandsbevakare. Det gör han helt utan ersättning, pengarna från länsstyrelsen går till flygklubben inte till enskilda piloter, som istället får flygtid gratis.

- Jag gör det mer än gärna gratis, så länge klubben får pengar. Varför, för att det är så fantastiskt roligt att flyga och en jag får göra en bra samhällsinsats, säger han.

Inför varje flygning är förberedelserna noggranna.

Flygrutten planeras och rapporteras till luftfartsverket. Planet tankas upp och piloten gör en utvändig besiktning Cessnan.

Väl uppe i luften börjar arbetet direkt.

Vid varje flygning finns det minst två personer ombord. En pilot och ytterligare en person som spanar och sköter radion.

När Boden passerats blir det uppenbart varför.

Utanför breder miltals med skog ut sig - utan ett hus i sikte.

- Börjar det brinna här blir det svårt att hinna upptäcka det i tid utan oss, säger Anders Magnusson.

Strax efter de orden tonar lite grå rök upp framför propellern. Men den här gången handlar det inte om en skogsbrand utan en kontrollerad eldning av ett kalhygge.

- Det verkar vara rätt lugnt i dag. När vi hade en torrperiod för två år sedan kunde vi flyga tre gånger per dag men ändå hitta nya bränder varje gång, säger han.

Luftgropar
Trots att himlen är klarblå, solen steker och det är nästintill vindstilla hoppar farkosten upp och ner i luftgroparna. Kort efter att Anders Magnussons passerar E 10 öster om Mäntyvaara kommer larmet på brandradion ändras kursen från Pajala mot Kalix.

Piloten följer Ängesån och Kalixälven via Överkalix och Morjärv. Under tiden upphör vibrationerna och det kittlande suget i magtrakten.

- Nu blev det ju rena sightseeingflygning, säger Anders Magnusson och skrattar.

Väl framme i Kalix syns ingen rök.

Anders Magnusson tittar ner på kartan.

- Det här ska vara Bjumisträsk, säger han för att i nästa andetag utbrista:

- Jag ser eld.

På platsen finns också räddningstjänsten som är i full färd med att släcka den lilla skogsbranden. Då läget verkar vara under kontroll meddelar han det över radion ändrar kursen mot Luleå.

- När det uppstår bränder i svår terräng kan vi ibland få hjälpa till och guida räddningstjänsten så de kommer fram till platsen men nu verkar de ha hittat dit, säger han.

Tillbaka på klubben berättar han kort om flygningen för sina kamrater och längtar redan till nästa gång han får ge sig upp i luften.

- Jag tycker alltid det är lika roligt att flyga. För mig är det bara en hobby men det är inte helt fel att man får möjligheten att kombinera nytta med nöje.

Brandflyget

2003 drog regeringen in det statliga stödet till piloterna som skötte brandbevakningen från luften.

Efter den stora skogsbranden i Bodträskfors, 2006, som beräknas ha kostat samhället över 15 miljoner kronor, löste länsstyrelsen i Norrbotten tillfälligt finansieringen med hjälp av kommuner och andra myndigheter.

2008 återinfördes det statliga stödet till brandflyget och upphandlingen sker av länsstyrelsen.

Bevakningen sker vid
behov från den 1 juni till
den 30 september.

Inre befäl vid räddningstjänsten gör varje dag en bedömning av brandrisken på en femgradig skala. Vid 4-5 sker en flygtur per dag - vid 5 E (extrem brandrisk) sker tre flygningar per dag inom det området.

Den nuvarande bevakningen utförs av Luleå- Bodens Flygklubb och Nordvingens flygklubb.

2010 uppgick kostnaden för brandbevakningen i länet till cirka 116.000 kronor.

Källa: Länsstyrelsen
i Norrbotten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!