Bra läromedel en bristvara

Samiska barn och ungdomar upplever att skolundervisningen är deras största problem.  - De har rätt till undervisning på sitt modersmål men det har visat sig att både bra undervisning och läromedel på samiska är en bristvara, säger barnombudsman Lena Nyberg som höll i en konferens i Luleå på torsdagen.

MOBBNING OCH FÖRDOMAR. I de samiska barnens beskrivningar av sina liv framkommer det också att fördomar, mobbning och diskriminering som går att hänföra till deras härkomst fortfarande förkommer i skolan. "De är både ilskna och lite uppgivna när det gäller det här", säger barnombudsmannen Lena Nyberg.

MOBBNING OCH FÖRDOMAR. I de samiska barnens beskrivningar av sina liv framkommer det också att fördomar, mobbning och diskriminering som går att hänföra till deras härkomst fortfarande förkommer i skolan. "De är både ilskna och lite uppgivna när det gäller det här", säger barnombudsmannen Lena Nyberg.

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2008-04-25 06:00
Totalt har 171 samiska barn i åldrarna 13-18 år ingått i det projekt som Sveriges, Norges och Finlands barnombudsmän har genomfört med stöd från bland annat EU.Barnombudsmännen har på det här sättet försökt skaffa sig mer kunskap om de samiska barnen liv, problem och möjligheter. Barnen har fått beskriva sina liv genom enkäter, intervjuer, gruppdiskussioner och arbete i grupper.I projektet har 70 svenska barn ingått och det är elever från Bokenskolan och Östra skolan i Jokkmokk.Diskussion
Som avslutning på arbetet ville barnombudsmannen Lena Nyberg träffa den svenska ungdomarna för att göra en avstämning innan rapporten spikas.- Jag ville ha en avstämning som att se att vi uppfattat problemen rätt, säger hon.Nyberg berättar att hon haft en fantastisk diskussion med de samiska ungdomarna.- Media är ett område de tar upp som ett problem. De tycker att det råder brist på både program som berättar om samernas liv och program som är gjorda på samiska. Vi är dåliga på att skildra de här barnens vardag, menar Nyberg.Sametinget
Andra problemområden som identifierats av de samiska barnen är deras möjlighet att påverka det som händer i sametinget och bristen på fritidsaktiviteter.Under arbetet har det visat sig att likheterna mellan de samiska barnen sätt att se på sina liv är stora även om man bor i olika länder.- Man är något bättre på att möta deras behov i Norge. Det finns till exempel bättre skolliteratur, fler TV-program och böcker på nordsamiska i Norge än i Sverige.I barnens beskrivningar av sina liv framkommer det också att fördomar, mobbning och diskriminering som går att hänföra till deras härkomst fortfarande förkommer i skolan.- De är både ilskna och lite uppgivna när det gäller det här. De är trötta på att bli kränkta och mobbade. Det vore intressant att få ett konkret ärende av det här slaget att driva.Underlätta
Tanken är att rapporten, som nu håller på att sammanställas och sedan ska lämnas över till regeringen och kommunerna i Norrbotten och Lappland, i framtiden ska underlätta för samiska barn och ungdomar att framföra sina åsikter men också ge myndigheter och beslutsfattare underlag för att fatta beslut som förbättra livet för unga samer.Barnombudsmannen i Sverige har intresserat sig för de nationella minoriteternas situation och tidigare har en rapport om romerna tagits fram.- Vi hoppas att vi ska kunna gå vidare med tornedalsfinnarna, berättar Nyberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om