Bra flyt på poolfabriken
Ungdomligt oförstånd gav Luleå en poolfabrik som gått vägen från ett garageföretag till en etablerad leverantör med kunder i länder som Etiopien och Bahrain. Och så visar man att telefonförsäljning inte alls är svårt.
ORDNING. Det är mycket prylar som ska med i en poolsats så det gäller att ha ordning och reda.
Foto: Ida Axelsson
Sedan dess har företaget gått från en omsättning på två miljoner till i dag cirka 39 miljoner kronor. Från början var hemmamarknaden knappt värd namnet och frågan är vad som egentligen fick honom att ge sig in i poolbranschen.- Ungdomligt oförstånd!. Fast i dag ser vi att det inte har någon betydelse för oss att ha marknaden lite långt bort. Gör vi bara ett bra jobb så, säger han glatt.Fortfarande säljs det mesta utanför länet, men hemmamarknaden växer kraftigt.- Jätteroligt. Här med en kort badsäsong i naturliga vattendrag har vi verkligen glädje av en pool, säger Hans Persson.Export
Tio procent av poolerna går på export. Lite märkligt nog även till länder i Afrika och några arabländer, men även till södra Europa.Stommarna i rostfritt stål utgör grunden i poolen, men sedan ska det ju till en liner, ett innermaterial och en rad komponenter och utrustning för att vara en fungerande bassäng. Kemikalier och tillbehör som poolskydd och trappor finns också i lager.Mycket resurser läggs på produktutveckling. Affärsidén är att vara helt komplett som poolleverantör och som ett led i detta har man också allt mer blivit "självförsörjande" på komponentsidan. - Vi ser fördelar i att ha kontroll över det mesta i produkt- och produktionskedjan. Både för att ha en effektiv produktutveckling, men även för leveranssäkerhet och snabbhet, säger Hans Persson.Utöver sin egen personal har man produktion utlagt på legotillverkning runt om i länet. En viktig part i sammanhanget är Samhall som finns i samma fastighet som Hans Persson och hans mannar och som utför en hel del av tillverkning, paketering med mera. Totalt räknar Hans Persson med att man köper tjänster av Samhall motsvarande tio årsarbeten.Flera olika storlekar
Produktionen i dag är helt automatiserad. Skärning, håltagning och förberedelse för olika utrustning görs med datastyrda maskiner. Produktionen ska vara rationell även om man har flera olika storlekar på pooler. Det ska vara smidigt att sätta ihop poolen när den väl nått kunden och för transporten är det viktigt att delarna kan paketeras kompakt.All försäljning av poolerna sker på telefon från kontoret i Luleå. Det betyder att kunderna gör köp på 100.000 kronor per telefon. Utan att ha sett objektet.- En del kunder åker ut och ser på anläggningar som vi har levererat, men annars litar de på vad vi säger. Vår policy är inte att vara för påträngande och det belönas vi för. Folk säger att "till er kan man ringa för ni tjatar inte." Det är egentligen lätt att sälja. Det är bara att vara ärlig, säger Hans Persson.Han menar att det är en fördel att företaget finns i Luleå. Norrbottningar anses vara ett folk att lita på. Dessutom slipper man som många företag i södra Sverige att skola upp ny personal med jämna mellanrum för att folk slutar.- Vi har också en dygnet runt- telefonjour till våra kunder som köper kompletta poolpaket. Kunderna känner sig trygga ifall det skulle vara problem med montering eller funktion, säger Hans Persson.Det var i samband med att man 2004 flyttade till de nya lokalerna som företagets utveckling fick en rejäl skjuts. De senaste åren har man gått ordentligt på offensiven med marknadsföring och målet är att fortsätta att växa, med export till grannländerna. Man söker just nu också mer personal, bland annat på säljsidan. Själva monteringen på plats hos kunden ingår inte i köpet. - Men vi hjälper förstås till med kontakterna till de entreprenörer som finns på olika håll i landet och som vi har förtroende för, säger Hans Persson.Trots att högkonjunkturen mattats av är han inte orolig för utvecklingen.- Botten är inte nådd än vad gäller konjunkturen, men folk prioriterar numera sin fritid så vi räknar med att det här året blir ungefär som i fjol, säger han.Hur är det då att i dessa tider av klimatdebatt sälja pooler som drar tillsynes onödig energi?- Det är bra. värmepumparna som värmer vattnet blir allt mer energisnåla och många använder solpaneler för uppvärmningen, säger Hans Persson.Efterfrågan för massagebad för utomhusbruk har gjort att även Svenska poolfabriken tagit fram en typ av dessa pooler. Företaget håller som bäst på att göra i ordning en utställningshall för besökare. Den beräknas stå klar i sommar.
Ägare: Hans PerssonPersonal: 13 st + inköp av tio årsarbetenOmsättning 2007: 39 miljonerVinst: 2 miljoner
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!