Bra flyt när sjöfarten diskuteras i Luleå

– Den typ av produkter och den typ av avstånd vi har i Norrbotten kräver en god sjöfart, säger Luleås kommunalråd Niklas Nordström på seminariet "Framtidens sjöfart i norr".

LULEÅ2015-03-13 16:58

Samma vecka som infrastrukturministern Anna Johansson besökte Luleå och berättade att finansieringen för projekt Malmporten ligger på is, arrangerar alltså Norrbottens handelskammare en serie föreläsningar om sjöfartens framtid. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht var en talarna och han var överens med de representanter från industrin som också var på plats.

– Norrbotten bidrar mycket till Sveriges tillväxt och sjöfarten är oumbärlig för EU, vi måste sätta infrastrukturfrågor i större sammanhang ibland.

De jättelika enheter som måste transporteras från stora industrier sätter väldiga krav på infrastrukturen. Susanne Jangdal är vd för ShoreLink som är ett transport -och logistikföretag.

– Våra produkter kan komma på järnväg och försvinna på gummihjul, men det mesta kretsar kring sjöfarten. Vi vill ha stora fartyg som kan åka längs med vår långa kust.

Projekt Malmporten är ett initiativ som bland annat vill möjliggöra en användning för större fartyg vid transporter. Från dagens maxlast på 55 000 ton till fartyg som kan lasta 200 000 ton.

– Luleå hamn är Sveriges största sett till antal ton, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Susanne Jangdal tycker sig se ett strukturellt problem för sjöfarten.

– Vi som jobbar med sjöfart tycker ofta att det känns lite orättvist. Nu vågar jag inte säga exakta siffror, men om minnet stämmer får sjöfarten stå för 96 procent av sina egna kostnader. Till skillnad från järnvägen som ligger på ungefär 24 procent, säger hon. Mikael Sundelin är båt- och importledare på SCA och han berättar hur sjöfarten var nyckeln till att lösa ett av företagets största utmaningar på senare år.

– Stormarna Hilde och Ivar för ett par år sedan. Vår utrustning var tvungen att transporteras till områdena och båttransport blev lösningen på grund av brister i tågnätet. Beställning av nya tågtransporter ska göras ett år i förväg men då behövde vi det ju imorgon.

Det finns inget effektivare transportsätt än sjöfarten, tycker Susanne Jangdal.

– Flygplatser kan vara logistiknav men till den tunga industrin krävs en hamn. Fokus måste ligga på hamnen, man kan samordna transporterna lättare. Det är lättare att placera en flygplats nära en hamn än tvärtom. Man skulle få gräva djupt isåfall, säger hon. Men landsbygdsminister Sven-Erik Bucht vill inte lova någonting angående projekt Malmporten.

– Jag kan inte stå här som riksdagsledamot och lova att projektet ska komma till stånd. Men det är viktigt, och inte bara för industrin. Servicejobben är också beroende av den tunga industrin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om