Under våren och hösten har Skolinspektionen granskat skolor och övriga utbildningsverksamheter i Luleå kommun. Resultatet visar att de kommunala grundskolorna och gymnasieskolorna överlag fungerar bra och att kunskapsresultaten pekar år rätt håll i de flesta fall.
Samtidigt konstaterar de att det finns elever som går ut årskurs 9 utan godkända betyg i alla ämnen. Det är även skillnader i kunskapsresultat mellan de olika grundskolorna och flickor som grupp når högre kunskapsresultat än pojkar som grupp.
– En viktig förutsättning för att kunna erbjuda en väl fungerande utbildningsverksamhet är en tydlig och välutvecklad styrning och ledning samt ett väl fungerande systematiskt kvalitetsarbete. Ansvariga i Luleå kommun har utvecklat tydliga riktlinjer för sitt kvalitetsarbete och flera verksamheter har kommit en bra bit på väg. Men riktlinjerna har inte fått fäste i alla verksamheter och framför allt måste analysarbetet stärkas, säger Veronica Bonivart Säfström, Skolinspektionen, som ansvarat för tillsynen.
Skolchefen Karina Pettersson-Hedman är nöjd med resultatet av rapporten.
_ Det är glädjande att notera att elevernas kunskapsresultat stiger, dels i jämförelse med tidigare år dels i jämförelse med riket i övrigt, säger hon
I rapporten framgår det också att Luleå har en högre andel högskoleutbildade pedagoger och lärare än jämförbara kommuner och riksgenomsnittet.