Botniabanan ger mer tågtrafik längs kusten

Efter den pampiga invigning av Botniabanan som hålls i dagarna förändras trafiken. Nya tåg börjar köra åren som följer och norrbottningarna påverkas.

SNÅRIGT OCH SPÅRIGT. Norrbottningar som vill åka söderut och använda Botniabanan får kryssa sig fram mellan utbuden av tåg.

SNÅRIGT OCH SPÅRIGT. Norrbottningar som vill åka söderut och använda Botniabanan får kryssa sig fram mellan utbuden av tåg.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-08-27 06:00
Kungen kommer på spåret och invigningen 26-29 augusti innehåller program i Umeå, Nordmaling, Örnsköldsvik och Kramfors. Till och med backhoppning utlovas, dock inte från artistuppbådet Lisa Nilsson, Sahara Hotnights, Amanda Jenssen, Triple & Touch, EMD och Tommy Körberg.Framöver kommer en stor del av tågresandet längs Norrlandskusten att ske i moderna tåg. I väntan på Norrbotniabanan får norrbottningarna emellertid lägga pussel för att ta sig fram. Botniabanan är dessutom stympad. Trafik kan första året inte ske längs hela kuststräckan i och med att byggen på den tillhörande Ådalsbanan inte är klara. Dessutom blir en del av stråket inte åtgärdat som modern järnväg. Sträckan Härnösand-Sundsvall tar längre tid än med bil.Följande sker efter invigningen av Botniabanan:n Från 30 augusti: Norrtåg kör fem dubbelturer (båda hållen) Umeå-Örnsköldsvik och från början av oktober blir det sju. Dagpendling på 55 minuter.n Från hösten 2011:Ådalsbanan tillgänglig. SJ ska köra flera turer åt båda hållen på Stockholm-Umeå.Norrtåg kan förlänga trafiken och köra Umeå-Sundsvall åtskilliga turer per dag. Två timmar och 40 minuter.På Stambanan inleder Norrtåg trafik på Luleå-Umeå tre turer per dag åt båda hållen. Tre timmar och 29 minuter. Liknande trafik kör Norrtåg norrut på Malmbanan.Norrbottningar kan från urvalet av tågtrafik och via tågbyten pussla ihop en resa till Mellansverige.Alternativ Stockholmsresa kan ske med SJ:s traditionella nattåg. Från 30 augusti går ett av nattågen på ny sträckning; Luleå-Umeå-Örnsköldsvik och därefter till Mellansel för vidare färd på stambanan till Stockholm. Från mitten av december går båda nattågen denna väg.Från hösten 2011 går ett nattåg Luleå-Umeå-Örnsköldsvik-Sundsvall-Stockholm vilket kortar restiden på Norrbotten med 90 minuter mot i dag. Det andra nattåget fortsätter som innan.Nyordningen innebär större resandeunderlag och sannolikt fler resande, bedömer SJ Norrlandstågs vd Björn Nilsson.Ett av nattågen försvinner från 2013, enligt grundförutsättningarna i den upphandling Rikstrafiken ska göra.Politiskt uppdrag
Norrtågs uppdrag är att förbättra resandemöjligheterna till arbete, universitet, sjukhus samt för möten.- Örnsköldsvik och Umeå kommer att växa ihop som arbetsmarknadsregion. Luleå-Umeå är nog för långt för dagpendel men här kommer annan typ av resande att ske, säger Maria Höglander, vd i Norrtåg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om