Böter till 160 obältade

Polisens stora bältesrazzia i Norrbotten resulterade i böter för många länsbor.
Under nio dagar stoppades 160 bilister som körde utan bilbälte och ytterligare 160 bilister som bröt mot andra trafikbrott.
- I Norrbotten är vi konstant dåliga på att använda bilbälte i tätortstrafiken, säger trafikpolischef Gunder Ericsson, som vill se en radikal höjning av bötesbeloppen.

LULEÅ2006-05-15 06:00
Nära hälften av de omkring 350 bilister som dödas varje år i trafikolyckor har inte använt bilbälte. Framför allt är det män som struntar i bältet - 51 procent av de dödade männen har inte använt bälte, jämfört med 28 procent av kvinnorna. I singelolyckor var 66 procent av männen och 22 procent av kvinnorna obältade. Olikheterna kan enligt Vägverket till en del förklaras av att användningen av bilbälte hos kvinnor i genomsnitt är tio procentenheter högre än hos män.

Rattfylla och olovlig körning
Under perioden 28 april till 7 maj skärpte polisen kontrollen av bältesanvändningen i hela landet. I Norrbotten resulterade det i böter för 160 bilister. Men vid bälteskontrollen upptäcktes även ett stort antal andra trafikbrott:
n Polisen tog 2.080 alkohol­utandningsprov av bilister
n 11 personer åkte dit för alkoholrattfylla och 5 personer för drograttfylla
n 13 olovliga körningar registrerades
n 160 andra trafikbrott upptäcktes
- 16 rattfyllerister, visst är det för mycket. Det här är ytterligare ett bevis på att det är illa ställt med trafiknykterheten i länet, säger Gunder Eriksson, trafikpolischef i Norrbotten.
Precis som det har rapporterats tidigare år så är det bältes­användningen i länets tätorts­trafik som fallerar.
- På landsorten är det väsentligt bättre. Där uppskattar man att 90 procent av bilisterna använder bältet, säger Gunder
Eriksson.
Han vill se en radikal höjning av bötesbeloppen, både när det gäller fortkörning och bilbältes­användningen där beloppet i dag ligger på 600 kronor.

Billiga förseelser
- Det är alldeles för billigt. Det är två saker, förutom moral och etik, som styr människors agerande i trafiken och det är risken att bli upptäckt och hur mycket det svider när man blir upptäckt. Tittar man på våra grannländer så är det helt andra nivåer när det gäller böter för trafikförseelser. Här har böterna legat fast under en längre tid och nu är det hög tid att ändra på det, säger Gunder Eriksson.
Tidigare i år skickade rege­ringen ett förslag till Lagrådet som innebar att böterna i brottsbalken fördubblas. I dag kostar det 600 kronor om man inte har bältet på och kör man mot rött blir böterna 1.200 kronor.
- Man pratar om en fördubbling, men då ligger vi ändå lågt till jämfört med grannländerna, säger Gunder Eriksson.
Några fler nationella bälteskontroller är inte inplanerade i år. Däremot blir det nationella kontroller av andra trafikförseelser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om