I november berättade Kuriren om att LKAB ska bygga en ny bentonitfabrik och därmed stänga den nedslitna fabrik man har på Svartön. Då tittade gruvbolaget på två alternativa lokaliseringar för den nya fabriken, nya malmhamnen på Sandskär eller Victoriahamnen strax intill.
LKAB väljer nu nya malmhamnen.
- Rent ekonomiskt är det plus minus noll men det som fällde avgörandet var i malmhamnen får vi möjligheten att koncentrera vår verksamhet till samma plats, säger Magnus Ragneberg, sektionschef på LKAB:s projektavdelning och projektansvarig.
Ny detaljplan
Kommunen har lagt fram en ny detaljplan Sandskär (Playa Plannja) och all mark där ska nu bli industrimark. Den nya planen beräknas vinna laga kraft i slutet av året och LKAB startar sin nya bentonitfabrik under 2013.
- Och då kan vi riva den gamla fabriken och sanera området, säger Magnus Ragneberg.
Ragneberg tillägger att Luleå kommun "vet att vi är på väg därifrån". Stadsbyggnadschef Anders Dalstål bekräftar att kommunen följer utvecklingen med intresse.
- LKAB äger marken men vi har planmonopol och måste tala om vad vi vill med området. Och vi har ett starkt intresse av att Svartöberget exploateras för bostadsändamål, säger han.
LKAB äger Svartöberget men kommunen äger Sandskär. Magnus Ragnaberg bekräftar att gruvbolaget vill köpa området av kommunen, det rör sig om 15-16 hektar.
Kan ni inte byta mark med varandra?
- Inte omöjligt. Men LKAB kan ju lika gärna göra något av området själva, de har ju ett fastighetsbolag, säger Dalstål.
Mellan järnväg och industri
Han ska så snart som möjligt träffa LKAB:s vd Lars-Erik Aaro för att diskutera dessa frågor.
- Vi har en privat relation och jag vet att Lars-Erik vill vara med i en första diskussion, säger Anders Dalstål.
Stötestenen är inte LKAB tror Dalstål. Han pekar i stället på Svartöbergets läge inklämd mellan järnväg (bangård) och industri (SSAB).
- Vi har startat en utredning om hur vi ska kunna trafikmata området. Bangården är ju ett lock på utvecklingen och vi måste hitta ett sätt att korsa den. Det är inte hållbart att dra trafiken runt hela berget med infart från Svartöstaden, säger han.
Anders Dalstål säger att det återstår många diskussioner innan Svartöberget kan bebyggas, inte bara med LKAB utan även med Trafikverket och SSAB. Det gör att en byggstart ligger minst tio år fram i tiden.