Det var tidigt på fredagsmorgonen som de finska besättningsmännen på lastfartyget Alppila upptäckte att deras grävmaskinen var försvunnen.
Maskinen hade använts dagen innan när besättningen lastade ur sin last bestående av kol i Victoriahamnen i Luleå. Planen var att fartyget, som ägs av det finska rederiet ESL, skulle lastas med järnmalm inför den fortsatta färden till finska Brahestad.
9.000 ton järnmalm hann tas ombord under torsdagen innan arbetet avbröts. Den återstående lasten på 11.000 ton skulle ha lastats under fredagen.
För att underlätta lastningsförfarandet i LKAB:s malmhamn hade besättningen låtit vinscha upp grävmaskinen i fartygets lyftkran.
På fredagsmorgonen upptäckte en förvånad besättning hur de grova kättingkedjorna hängde ned mot vattnet. Grävmaskinen var försvunnen, men hittades strax senare på tio meters djup.
Dykare från Luleåföretaget Dykab AB gick ned i det fyragradiga vattnet och kunde konstatera att grävmaskinen lagt sig på sida på havsbotten.
Med hjälp av dykarna kunde kättingen fästas på grävmaskinen, vilket gjorde det möjligt att vid halvtretiden lyfta ombord maskinen med hjälp av fartygets lyftkran.
– Vi räknar med att återuppta lastningen av fartyget redan i eftermiddag och förhoppningsvis ska den avklaras under kvällen, säger LKAB:s hamnchef Sofia Jonsson.
Ingen person uppges ha skadats varken under olycksincidenten eller under bärgningsarbetet.
Här kan ni läsa Kurirens första artikel om den försvunna grävmaskinen.