Borrning på grund av grund
Sandöleden ska bli djupare - ett grävjobb som lär kosta 400 miljoner kronor. - Efter borrningarna vet vi mer, säger Jeanette Lestander, projektledare.
BORR I LEDEN. Från hamnbogseraren Victorias akterdäck sker borrningarna i Sandöleden. Matroserna Fredrik Persson och Anki Persson från Luleå hamn bistår Mikael Wiström från Tyréns.Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
Den förstudie som redan gjorts talar om en kostnad på 400 miljoner kronor för att muddra farleden in till Luleå.- Men det är en mycket grov beräkning. Den siffran förändras säkert, säger Jeanette Lestander.I förra veckan påbörjades borrningar i farleden för att få ett bättre underlag. Hamnbogseraren Victoria har fått en ny plattform i aktern där konsulten Tyréns placerat en tre ton tung borrmaskin på en bandvagn.Förra sommaren tuffade Lennart Sandberg in och ut genom farleden med kommunens arbetsbåt, i fem knop. Utrustad med ett ekolod, GPS och ett dataprogram i 3D har han kartlagt ledens topografi.- Jag har mätt av hela leden med tio meters lucka, berättar Sandberg.Nu finns 170 mätpunkter och i 80 av dem ska det borras i en takt av ett till sex hål per dag. Borrningarna ska berätta vilka jord- och bergarter som måste muddras bort. Metoden är deras egen uppfinning; Lestander och Mikael Wiström från Tyréns berättar hur de diskuterade sig fram till bästa sättet att borra.Tio miljoner kubikmeter
- Fördelen är att bandvagnen står still på Victoria. Alternativet vore att vänta till i sommar och göra det från en pråm, säger Wiström.Den geotekniska undersökningen ska bilda underlag för både ansökan till miljödomstolen och upphandling av arbetet. Luleå skärgård har inte drabbats av några större muddringsarbeten sedan Stålverk 80-tiden.- Då sög man upp tio miljoner kubikmeter sand och grus vid Vitfågelskär som användes för att skapa playa Plannja. Vi kommer att tippa en del muddermassor där. Det övriga ska fylla ut Skvampen, berättar Jeanette Lestander.Lennart Sandberg har ekolodat de områden vid Vitfågelskär som tjänade som sandtag på 70-talet.- Det bildades djupgravar där på upp till 34 meter, berättar han.Hur det stora muddringsprojektet ska finansieras är inte klart men det talas om ett EU-projekt. När det ska ske är också oklart - miljötillstånd, samråd och upphandling tar tid - och projektledaren gissar på att arbetet startar tidigast 2012-2013.
Sandöleden byggdes och togs i bruk i mitten av 60-talet och hade då ett djup på 12,2 meter vid medelvattenstånd. På grund av landhöjningen är djupet 11,9 meter i dag.Enligt förstudien krävs att 2,3 miljoner kubikmeter jordmassor muddras bort för att uppnå det nya djupet på 13,2 meter.Leden är 1,2 kilometer lång och 200 meter bred, den sträcker sig från Vitfågelskäret till Svartösundet.Panmax-standard innebär att fartygen har ett djupgående på maximalt tolv meter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!