Trots slopad bonus – allt fler väljer elbil

Bonusen försvann och räntan sköt i höjden. Men trots det är trenden tydlig – allt fler väljer en bil som drivs av el.

Mats Müller Norrlands bil

Mats Müller Norrlands bil

Foto: Lars-Göran Norlin

Luleå2023-10-16 10:00

För Luleås del var brytpunkten under 2022 då antalet nyregistrerade elbilar var fler än fossildrivna bilar tillsammans. Men då ska man ta i beaktande att miljöbilsbonusen fortfarande gällde.

Fram till och med augusti i år har 1 058 personbilar nyregistrerats i Luleå. 313 av dem, 26 procent, var rena elbilar och 382 var någon form av elhybrid. 218 var diesel och 145 bensin.

För snart ett år sedan försvann klimatbonusen för elbilar i Sverige. För Norrlands bil i Luleå blev det några väldigt hektiska dagar efter beskedet kom och många ville genomföra sitt bilköp innan det var försent. Nu är marknaden lite mer dämpad.

– Det är en kombination av att miljöbilsbonusen har försvunnit, ränteläget och det allmänna världsekonomiska läget. Bilägandet blir dyrare än vad det var tidigare, säger Mats Müller, Norrlands bil.

Bonusen var ett betydande incitament för privatpersoner att investera i en elbil. Malusdelen finns kvar, den som köper en ny dieselbil i dag får betala högre skatt under de tre första åren.

Trots att elbilar är framtiden i de flestas ögon så säljs det fortfarande nya bensin- och dieselbilar. De lite mindre bilarna kostar ungefär hälften av vad en elbil gör, och trots det högre priset för drivmedel blir det ett billigare ägande. Man får helt enkelt väldigt många liter bränsle för de kronor som sparas in med ett mindre lån.

– Kalkylen blir bättre om du bara behöver låna 200 000 kronor i stället för 600 000 kronor. När räntorna går upp är trenden att man köper en billigare bil, säger Mats Müller.

Det är till största del företag och myndigheter som köper nya elbilar i dag.
– Privatkunderna är mer inne på begagnat för tillfället. Det är främst äldre som kanske inte har så stora huslån som köper nytt.

Det har varit långa väntetider på nya bilar, upp till två år. Nu har bilindustrin kommit i kapp och den som köper en ny bil i dag får den, i de flesta fallen, levererad inom 4–8 månader.

– Alla biltillverkare har haft långa produktionstider under de senaste åren, beroende på en allmän komponentbrist.

Under pandemiåren räknade inte biltillverkarna med den stora efterfrågan som trots allt uppstod. Eftersom folk inte kunde resa så blev det mer pengar kvar i plånboken och många valde då att investera i en ny bil.

– Det räcker med att en komponent saknas så går bilen inte att bygga. Det kan handla om elkomponenter, dragkrokar eller till och med en bult, säger Mats Müller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!