Övergången används av tåg som ska till lokverkstaden.
– Det är en lokal variant och den styrs inte från Boden som fjärrtågen, som vi kan få kontakt med och påverka. Det finns ingen tidtabell heller, säger Patrik Bylin, Luleås räddningschef.
Läs mer: Löftet - Sörbyarna får deltidsbrandkår
Utryckningar mot Bodenhållet från brandstationen i centrum måste passera bommarna. Samma gäller i framtiden när den nya brandstationen på Porsön står klar.
Anser ni att järnvägsövergången är ett problem?– Nej. Det är relativt sällan som bommarna är nere. Det går att jämföra med att det är trafikstockning på morgon och eftermiddagar, säger Bylin.
Det är en faktor men inte någon stor faktor?– Ungefär så, ja.
Läs mer: Oroliga brandmän slår larm
Problemet med järnvägsövergången framfördes av Miljöpartiets gruppledare Jan Nyberg när beslutet om räddningstjänstens nya organisation togs i måndags.
– Det är medborgare som hört av sig till mig. Och även om utryckande fordon alltid löper risk att hindras i trafiken så anser jag att det ligger något i oron, säger Nyberg.
Han vill se en direktlinje så att räddningstjänsten kan påverka när bommarna är uppe och nere.
– Jag hoppas att man skapar rutiner så att utryckningar inte hindras i onödan.