Bokleverans i flygande fläng

Som en skänk från ovan. Ja så har nog många personer i nöd genom årtiondens lopp tänkt när räddningshelikoptern från F 21 i Luleå landat och räddat dem.
Och som en skänk från ovan landade bokstavligt talat också i torsdags den nyutgivna minnesboken som skapats av de som befolkade räddningshelikoptern under årtionden.

LULEÅ2007-02-02 06:00
<P>- "Världen roligaste jobb", ja så karaktäriserar piloten Sven-Olov Viklund sina år ombord på räddningshelikopter. En maskin som endast var tänkt för att undsätta den flygande personalen på flottiljen. Men egentligen så blev det tvärtom. <BR>- Jag tror inte att jag ljuger om det till 99 procent i stället blev civila uppdrag som vi genomförde, förklarade Sven-Olov Viklund. Han berättade på torsdagen i Kulturens hus om den nyutkomna boken med det suggestiva namnet På söndag morgon ringer telefonen... Och det i celebert sällskap av sina före detta kollegor av olika slag - mekaniker, navigatörer med flera. Och dessutom dagen till ära, en handfull av de som tacksamt blev räddade ur nöd.<BR><SPAN class=mr><BR>Två års arbete<BR></SPAN>Kamratföreningen Flygräddare i norr, en grupp pensionerade herrar från flottiljen, har arbetat med boken i cirka två år. Upplagan är på 1.500 exemplar. Späckad med intressanta minnen om dramatiska insatser både i landet som helhet men även i grannlandet Finland. Redaktör för boken och den som såg till att den blev av är Rolf Johansson, men det skrivna har de gamla besättningarna själva producerat och även en del av bildmaterialet. Mycket material kommer också från Luleås dagstidningar som exempelvis den ni läser i nu. <BR>- Materialet är hämtat från cirka mitten av 1960-talet till slutet av 1990, berättade Viklund och hans kollegor med glöd och känsla och en god portion humor och självdistans. <SPAN class=mr><BR><BR>Låg i fyra dygn<BR></SPAN>Tidningen skulle inte räcka till för allt som berättades i torsdags men nog fastnar tanken när piloten Lars Hellberg berättar om när man fann samen Per Blind som råkat ut för en skoterolycka i Kvikkjokksfjällen för ett antal år sedan. <BR>- Vår flottiljläkare var med när vi fann Blind liggande vid sin skoter. Han hade legat i fyra dygn efter att i dåligt väder ha kört vilse och åkt ut för ett stup. Att snödrivan i form av Per Blind efter fyra dygn kunde säga "hej" var fantastiskt, förklarade Hellberg. Per Blind, som var inbjuden gäst vid boksläppet i Kulturens hus, minns ingenting av själva räddningen. <BR>- Nej, inte förrän jag vaknade upp på sjukhuset och såg en massa grönklädda gubbar runt mig och jag undrade var jag hamnat, säger Blind som förlorade en hand i olyckan. <BR><BR><SPAN class=mr>Fint flygsällskap<BR></SPAN>Celebert folk har dom kört, påven exempelvis och det fick de medalj för! Och en och annan död häst har man också forslat som hängande last. Men det är en lite känslig sak om än berättat med glimten i ögat. En lastkrok som löste ut av misstag och hästen for i havet. <BR>- Vi hade pressen med oss dessutom den gången och jag har aldrig sett så många glada miner som på dessa när det hände, småler piloten Bruno Carlström, som fick äta upp denna historia i olika versioner under sin återstående karriär. <SPAN class=mr>Sålts i egna led </SPAN>Boken som finns ute i handeln, och faktiskt redan innan den kom ut där har sålt stort i de egna leden, kommer sannolikt att behöva tryckas upp i flera exemplar utöver de 1.500. Intresset är stort. <BR>- Det är ju historik, säger Sven-Olov Viklund. Han menar att alla kan ha intresse av boken och att där finns något att lära sig för alla. Sven-Erik Norman från Kiruna som också räddades efter en skoterolycka i fjällvärlden, kom med en uppmaning till länsborna: <BR>- Den här räddningsverksamheten ska vi verkligen alla kämpa för att den får finnas kvar, uppmanade han, talande utifrån egen dyrköpt erfarenhet.</P>
Läs mer:
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1412805&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2"><STRONG>Dramatisk räddningsinsats får sitt efterspel,</STRONG> Norrbottens-Kuriren 2 februari 2007</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om