Boden ökade mest i länet
Systembolagets försäljning under 2006 ökade med 5,5 procent i Sverige i ren alkohol jämfört med 2005.I Norrbotten är det Systembutiken i Boden som ökade mest. Där blev ökningen tolv procent.På delad andraplats i länet kom butikerna i Överkalix och Övertorneå med nio procent.
- Förklaringen är nog att vi öppnade en självbetjäningsbutik i slutet av 2005. I samband med ombyggnationen tappade vi ganska mycket i försäljningen. Det var stökigt och dessutom hade vi ett begränsat sortiment i flera månader, säger hon.
Eftersom det är många bodensare som pendlar till arbetet i Luleå kan de ha passat på att göra sina inköp där under den tiden.
- Vi tappade kunder och jag tror att de handlade i Luleå i stället. Nu har vi fått dem tillbaka. Enligt en undersökning har vi väldigt nöjda kunder, uppger Raila Simonsson.
Självplock en orsak
Försäljningen av vin i Bodenbutiken ökade ännu mer än genomsnittssiffran för alla alkoholdrycker omräknad till ren alkohol. Där noteras en ökning med 15 procent.
Raila Simonsson ser möjligheten att själv gå runt i butiken och välja sina varor som en förklaring jämfört med att bara kunna beställa vid disken som tidigare.
- Visst, det är naturligtvis en skillnad att själv ta flaskan, hålla i den och läsa en beskrivning. Kunderna får större valmöjlighet.
Även i siffrorna för Systembutiken i Pajala märks övergången till självbetjäningsbutik i uppgången av vinförsäljning. Ökningen i liter ren alkohol uppgick till sju procent men för vinförsäljningen var resultatet för 2006 jämfört med 2005 18 procent medan spritförsäljningen ökade med två procent och öl med fyra procent.
Hela Tornedalen ökade
I Tornedalen ökade alkoholförsäljningen i samtliga kommuner trots närheten till Finland. Samma sak gäller de södra länen i Sverige, Skåne, Blekinge och Halland, som tidigare noterat minskningar genom konkurrensen från Danmark och Tyskland.
- Sprit, vanliga spritdrycker som vodka är billigare i Finland men vin och öl är dyrare. För exklusiva spritdrycker är priset i Finland inte så mycket lägre, säger Raija Simonsson.
Kunderna från Norrbotten som farit till Finland kan därför ha ledsnat på att behöva handla på flera ställen och återvänt till hemmabutiken.
Nord och syd högst
Den procentuella försäljningsökningen var högre i Skåne, Blekinge och Halland, 7,3 procent samt i Norrbotten, 5,5 procent, än i övriga Sverige, 5,2 procent. Lägsta försäljningsökningen 2006 jämfört med 2005 hade Gotlands län med 2,8 procent.
Enligt en undersökning utförd av Sorad, en alkoholforskningsenhet vid Stockholms universitet, minskade resandeinförseln av alkohol med 20 procent under de tre första kvartalen 2006. Trots en ökning av Systembolagets försäljning minskade den totala alkoholkonsumtionen, enligt Sorad, med tre procent till och med september.
- Av allt att döma minskade resandeinförseln mer än Systembolagets försäljning ökade. Det innebär att Systembolagets andel av alkoholkonsumtionen växte. Samtidigt innebär det att den totala alkoholkonsumtionen troligen sjönk något under förra året, uppger Systembolagets VD Anitra Steen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!