Blufföretag fälls

Norrbottningar som fått sina datorer uppkopplade mot betaltjänster och sedan fakturerats på hundratals och tusentals kronor, ska ha pengarna tillbaka enligt Allmänna reklamationsnämnden.
Nu har Marknadsdomstolen fällt ett av de större blufföretagen för att ha använt oskäliga avtalsvillkor.

LULEÅ2004-07-24 06:30
<br>? Av mig kommer de aldrig att få några pengar, säger Kurt-Ove Wiik i Haparanda, som drabbats av det fällda företaget.<br>Sedan sommaren 1999 har Konsumentverket arbetat med problemet att konsumenter med modemuppkoppling fått räkningar för betaltjänster de inte har beställt. På senare år har företagen använt sig av sidor där många unga vistas, till exempel sidor som erbjuder mobiltelefonitjänster som logotypes och ringsignaler. <br>Numret registreras<br>När man vistas på sidan kan det plötsligt komma upp ett nytt fönster, men innan man hinner läsa vad som står där kommer det en så kallad pop-up ruta med texten ?säkerhetsvarning?. Om man skulle råka klicka på ja installeras en programfil. Filen som laddas ned är ett program som används för att styra konsumentens modem. Telefonnumret identifieras och den som står som ägare av abonnemanget får sedan en faktura. Ofta kan det handla om flera hundra kronor, ibland uppåt tusentals kronor.<br>Just detta drabbade Kurt-Ove Wiik i Haparanda.<br> ? Min dotter var in på en sida för att ladda ned en logotyp till mobilen. Sedan skrek hon att det kom upp porrbilder. Sedan gick frugan in för att kolla upp vad det var för sida men vi hann dra ur jacket innan det började att pipa. För det här fick vi två fakturor och lite senare fick vi en till, berättar Kurt-Ove Wiik.<br>Kurt-Ove vägrade att betala fakturorna och anmälde företaget Callmedia till både polisen och Allmänna reklamationsnämnden.<br> ? Det är fruktansvärt att de ligger på ungdomssidor, det är inte ungdomens fel, fortsätter Kurt-Ove Wiik.<br>Många betalar<br>Tidigare i sommar tog Allmänna reklamationsnämnden, ARN, upp familjen Wiiks fall, och rekommenderade företaget att dra tillbaka sina betalningskrav. De rekommenderade också företaget att betala tillbaka pengar till de konsumenter som redan hade betalat fakturorna.<br> ? Det dumma är att många betalar. Men av oss kommer de aldrig att få några pengar. Nu har vi installerat en spärr mot allt sånt där, säger Kurt-Ove Wiik.<br>ARN:s beslut är bara rekommendationer och inget som företagen är tvungna att följa.<br> ? Men i de flesta fall när vi har fattat beslut har fakturorna från företagen faktiskt upphört, säger Anders Bergmark, handläggare på ARN.<br>I maj stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Callmedia på tre punkter. I torsdags fällde Marknadsdomstolen företaget på samtliga.<br>Förbjuder fakturor<br>KO menar att rutorna som dyker upp på dataskärmen och som många av misstag eller omedvetet klickar ja på både saknar information om vilken tjänst det handlar om och priset för den.<br>Marknadsdomstolen konstaterar att konsumenterna inte uttryckligen har beställt tjänsterna, och när Callmedia ändå har skickat fakturor har konsumenterna vilseletts att tro att de måste betala. Callmedia förbjuds nu att skicka fakturor för internettjänster som inte har beställts. <br>Företaget fälls också för att ha drivit marknadsföring i strid mot e-handelslagen samt för att ha använt sig av oskäliga avtalsvillkor när de har krävt betalning av konsumenter.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om