Björsbybarnen får vänta på cykelbanan

Nästa vecka beställer Vägverket in anbud på ritningar av en gång- och cykelväg i Björsbyn. Men byggstarten lär bli tidigast om tre år.

VILL INTE VÄNTA. Fredrik, Edvin och Ida-Maria Öhlund i Björsbyn skulle vilja ha en cykelbana redan nu i sommar. "Det är farligt att cykla på vägen", säger Fredrik.

VILL INTE VÄNTA. Fredrik, Edvin och Ida-Maria Öhlund i Björsbyn skulle vilja ha en cykelbana redan nu i sommar. "Det är farligt att cykla på vägen", säger Fredrik.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-03-27 06:00
- Det är jättelång tid, säger Fredrik Öhlund, 10 år.Han och syskonen Edvin, 13, och Ida-Maria, 11, har deltagit i en undersökning bland Björsbyns barn som redovisas i Vägverkets förstudie, där det nästan enbart radas upp fördelar med en gång- och cykelväg genom byn.Det som särskilt lyfts fram i förstudien är att Björsbybarnen måste skjutsas både till skola, fritidsaktiviteter och kamrater därför att vägen är för osäker. De som ändå cyklar upplever vägen som otrygg. Den saknar vägren, bilarna håller hög fart och på ett ställe finns en korsning med skymd sikt. Ryttare på vägen
Det som förstudien också pekar på är att det är vanligt med ryttare på vägen, samt att det finns ridskola och fotbollsplan som barn, även från Porsön och andra bostadsområden, besöker på sin fritid. Ridskolan har varje vecka 300 besök av barn och ungdomar. Föreningen Lira BK som nyttjar fotbollsplanen har 800 aktiva fotbollsspelare i åldern 7-18 år. Besöker badplats
Sommartid besöks också badplatsen vid Sinksundet av många barn.En cykelväg skulle göra det möjligt att cykla säkert ända från Rutvik via Björsbyn, Porsön och vidare in till
centrala stan, något som skulle leda till minskad biltrafik och ge positiva effekter på hälsa, miljö och livskvalitet, står det i förstudien. Nackdelarna som nämns är en viss försämring av transportkvalitén för fordonstrafiken på grund av sänkta hastigheter vid föreslagna gång- och cykelpassager och att det kan bli problem med sättningar där banan byggs.Alla ska säga sitt
- Det är en demokratisk process som tar tid. Alla ska säga sitt - markägare, länsstyrelse, kommun och sedan ska arbetsplanen fastställas och granskas på huvudkontoret i Borlänge, säger Anna Wallström, Vägverket i Luleå.Bygget skulle kosta mellan fem och sju miljoner kronor och det är viktigt att statliga pengar används på rätt sätt, förklarar hon. Men, poängterar hon också, de jobbar på så fort det går. Att förstudien är gjord och att arbetsplanen nu är påbörjad är två viktiga steg framåt. Helt säker på att den blir av kan man dock inte vara ännu, och i så fall tidigast 2013.Hinner börja gymnasiet
Björsbybarnen tycker att det är lång tid att vänta.- Vi skulle vilja ha den snart. I alla fall till nästa sommar, säger Ida-Maria Öhlund.- Om tre år går jag i gymnasiet. Då behöver jag den inte längre, konstaterar Edvin Öhlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om