Bjässen Ymer stortrivs trots tufft isläge

Det ska mycket till för att stoppa isbrytaren Ymers framfart på det istäckta havet.  - Vi tycker att det är ganska kul när det blir lite dåligt väder, säger befälhavaren Kent Björnvik.

TUFFARE ISVINTER. Den här vintern är tuffare än föregående som var extremt lindrigt.

TUFFARE ISVINTER. Den här vintern är tuffare än föregående som var extremt lindrigt.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2009-03-04 06:00
Just nu är det isbrytarbjässen Ymer som assisterar de fartyg som vill trafikera hamnarna längst upp på den svenska sidan av Bottenviken - det vill säga Karlsborg, Luleå och Haraholmen. Isläget är för dagen ganska tufft efter några dagars kraftiga vindar och utan hjälp av isbrytare skulle det inte bli mycket till fartygsrörelser. När Kurirens utsända klättrar ombord på Ymer har isbrytaren precis lagt till vid kajen i Luleå för att byta ut hälften av personalen och fylla på förråden. - På vintern jobbar vi fyra veckor och är lediga två och på sommaren är det tvärtom, säger Kent Björnvik som stortrivs med livet till sjöss. Han är en av de två befälhavarna som turas om att ha ansvaret ombord på Ymer. När han jobbar återfinns han för det mesta på den stora kommandobryggan 25 meter över isen med vidunderlig utsikt över omgivningen. För att köra Ymer krävs det 20 personer och just nu finns ytterligare några elever ombord på fartyget. Totalt jobbar cirka 30 åretruntanställda på Ymer och dessutom ett antal säsongsanställda. Fullt upp
När det gäller trafiken i vinter berättar Björnvik att man sett en minskning jämfört med tidigare år. - Det går till exempel hälften så många malmbåtar till finska Brahestad. Fast Ymer och hennes besättning har fullt upp i alla fall. - Vissa veckor är det nästan ingen trafik men andra veckor är det mycket att göra och totalt sett har vi i stort sett lika mycket att göra som andra vintrar. Normalt brukar isbrytarna vägleda konvojer med flera fartyg genom ismassorna men i år är det lite glesare med handelsfartyg. - Vi får hjälpa dem ett och ett och vi kör mer på "tomgång", säger Björnvik. Tuffare i år
Förra vintern betecknas som en av de lindrigaste på länge och då kunde en av de stora svenska isbrytarna ligga kvar i Luleå hamn hela vintern. - Den här vintern är mycket tuffare. De tre stora har varit ute samtidigt i fyra veckor nu och den något mindre isbrytaren Ale är också på väg norrut för att assistera. Eftersom Ale är billigare i drift får hon för det mesta ta både vintrarnas första och sista bataljer med isen. Den senaste tiden har hon hjälpt sjöfarten i Vänern men där är faran för is avblåst. Istillväxten pågår en bra bit in i mars. Vårdagjämningen den 20 mars är en brytningstid. Därefter brukar isarna börja smälta. Notan för den svenska isbrytarflottan brukar hamna runt 250 miljoner kronor varje år och det är fartygen som trafikerar de svenska farlederna som via avgifter betalar notan. - Fast avgifterna tas ut hela året, inte bara på vintern.

Fakta/Isbrytaren Ymer

Byggd: Wärtsilä i Helsingfors, Finland, 1977.

Längd: 104,6 meter. Bredd: 23,8 meter. Djupgående: 7,3-8,3 meter. Deplacement: 8.000 ton. Maskineffekt: 22.000 hästkrafter/16.200 kilowatt. Plåttjocklek: 32 millimeter (för), 28 millimeter (midskepps). Maskineri: Dieselelektriskt. Dragkraft: 190 ton. Bunkerkapacitet: 2.200 kubikmeter. Antal propellrar (för/akter): 2 + 2. Fart i öppet vatten: 19-20 knop. Besättning: 20 man. Källa: sjöfartsverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!