Bjässen Ymer stortrivs trots tufft isläge
Det ska mycket till för att stoppa isbrytaren Ymers framfart på det istäckta havet. - Vi tycker att det är ganska kul när det blir lite dåligt väder, säger befälhavaren Kent Björnvik.
TUFFARE ISVINTER. Den här vintern är tuffare än föregående som var extremt lindrigt.
Foto: Roland S Lundström
När det gäller trafiken i vinter berättar Björnvik att man sett en minskning jämfört med tidigare år. - Det går till exempel hälften så många malmbåtar till finska Brahestad. Fast Ymer och hennes besättning har fullt upp i alla fall. - Vissa veckor är det nästan ingen trafik men andra veckor är det mycket att göra och totalt sett har vi i stort sett lika mycket att göra som andra vintrar. Normalt brukar isbrytarna vägleda konvojer med flera fartyg genom ismassorna men i år är det lite glesare med handelsfartyg. - Vi får hjälpa dem ett och ett och vi kör mer på "tomgång", säger Björnvik. Tuffare i år
Förra vintern betecknas som en av de lindrigaste på länge och då kunde en av de stora svenska isbrytarna ligga kvar i Luleå hamn hela vintern. - Den här vintern är mycket tuffare. De tre stora har varit ute samtidigt i fyra veckor nu och den något mindre isbrytaren Ale är också på väg norrut för att assistera. Eftersom Ale är billigare i drift får hon för det mesta ta både vintrarnas första och sista bataljer med isen. Den senaste tiden har hon hjälpt sjöfarten i Vänern men där är faran för is avblåst. Istillväxten pågår en bra bit in i mars. Vårdagjämningen den 20 mars är en brytningstid. Därefter brukar isarna börja smälta. Notan för den svenska isbrytarflottan brukar hamna runt 250 miljoner kronor varje år och det är fartygen som trafikerar de svenska farlederna som via avgifter betalar notan. - Fast avgifterna tas ut hela året, inte bara på vintern.
Fakta/Isbrytaren Ymer
Byggd: Wärtsilä i Helsingfors, Finland, 1977.
Längd: 104,6 meter. Bredd: 23,8 meter. Djupgående: 7,3-8,3 meter. Deplacement: 8.000 ton. Maskineffekt: 22.000 hästkrafter/16.200 kilowatt. Plåttjocklek: 32 millimeter (för), 28 millimeter (midskepps). Maskineri: Dieselelektriskt. Dragkraft: 190 ton. Bunkerkapacitet: 2.200 kubikmeter. Antal propellrar (för/akter): 2 + 2. Fart i öppet vatten: 19-20 knop. Besättning: 20 man. Källa: sjöfartsverketSå jobbar vi med nyheter Läs mer här!