Biltest är mer än snöskottning

I begynnelsen skottade norrbottningar isbanor åt biltestarna. Idag är ingenjörsjobben på ingång.
? För att hänga med andra länder måste du spetsa till det, beskriver Mikael Nybacka.

LULEÅ2006-03-14 20:40
Och Norrbotten samt Västerbotten ligger internationellt sett bra till i den här branschen, Det är Mikael Nybackas bild. Han är doktorand vid Luleå tekniska universitet och tillhör de som arbetar ihop med biltestningen.<BR>Just hur knutarna flätats samman mellan universitetet, biltestföretag och svenska företag påvisades igår när en rad forskningsprojekt redovisades via distansteknik från Luleå, Arjeplog, Arvidsjaur, Älvsbytrakten och Göteborg. Arbetet sker genom den centrumbildning, CASST, som bildats för att samla all forskning kring biltest. Sådan har funnits i Norrbotten i 35 år och steg ett var alltså testbanor samt även boende. Nästa steg blev att sy ihop paketlösningar med testanläggningar, boende, mat, transporter och kringservice.<BR>Nu är de norrländska företagen inne på att inte bara serva ingenjörer från stora branschföretag utan att själva utgöra teknikdelen. Ett led i att underlätta tekniknyttjandet var att utrusta inlandet med bredband. Testresultat kan nu snabbt föras över till mottagare långt bort.<BR>? Där är vi ett steg före i utvecklingen och universitetets roll är att hjälpa testföretag med nya arbetsmetoder och arbetssätt, säger Mikael Nybacka. Däremot kan 3G-täckningen i inlandet förbättras, påpekar han. <BR>Vid Luleå universitet bedrivs en utbildning på distans till högskoleingenjör inom bilsystemteknik. Det här är steget mot att människor med teknikintresse som vill bo i Norrbotten och Västerbotten kan jobba med biltest och möjligen jobba del av året hos branschföretag i annat land. Betydelsen för regionen blir arbetstillfällen, teknikkunnande och breddat näringsliv. Dessutom ett sätt att hålla emot hotbilden av att biltestföretag flyttar till länder där det fungerar bättre.<BR>? Det ställer nya krav och skapar fler jobb om BMW låter ingenjörer stanna hemma och istället lejer konsulter här uppe. I framtiden måste biltestföretagen testa mer. Hur fungerar till exempel hybridbilarna i kyla, undrar Mikael Nybacka.<BR>Ett exempel på konsulter som jobbar med biltest är IT-företaget Bner-IT, Luleå. Företagarna i ATM i Slagnäs är inne på teknikspåret och kring Älvsbyföretaget Arctic Falls har det upprättats en trådlöst infrastruktur som gör nytta i samarbete med Volvo.<BR>Vid gårdagens seminarium på distans påvisade Mikael Nybacka själv forskning kring simulering av fordonsteknik. En annan presentation gällde ett programspråk inom testning och en ytterligare presentation handlade om testning av friktion mellan väg och däck. Arbete kring kabelstörningar, kommunikation mellan ingenjörer, anläggning och bil samt forskning kring&nbsp; utsläpp vid kallstarter var inslag på seminariet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om