Under de senaste tio åren har biltätheten i Luleå ökat från 47,5 till 50,5 bilar per 100 invånare.
– Med tanke på biltrafikens klimatpåverkan och trafikträngseln i vissa regioner kan man fråga sig om det är hållbart med en fortsatt ökning av antalet bilar, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.
Under 2014 kunde 4,5 procent av bilarna i Luleå drivas med alternativa drivmedel som el, etanol och gas, en ökning från 0,3 procent 2004. Samtidigt har andelen bilar som drivs med diesel ökat från 10 till 30 procent, medan andelen som körs på bensin minskat från 90 till 66 procent.
– Med bara 15 år kvar till målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 är det tråkigt att 95 procent av alla personbilar i Luleå fortfarande är bensin- eller dieselbilar, säger Anette Myhr. Sundbyberg hade den lägsta biltätheten med 28 bilar per 100 invånare. Malung-Sälen har landets högsta biltäthet med 69 bilar per 100 invånare.
Några fakta om bilparken i Luleå vid utgången av 2014:
- Andelen bilar som bara kan köras på bensin uppgick till 65,7 procent
- Andelen bilar som bara kan köras på diesel uppgick till 29,7 procent
- Andelen bilar som kan köras på etanolbränslet E85 uppgick till 3,8 procent
- Andelen bilar som kan köras på fordonsgas uppgick till 0,1 procent
- Andelen övriga bilar (främst elbilar och hybrider) uppgick till 0,6 procent
- Totalt finns det 38 357 bilar i Luleå, en ökning med 632 (1,7 procent) sedan 2013 och med 3 851 (11,2 procent) sedan 2004
Sundbyberg hade den lägsta biltätheten med 28 bilar per 100 invånare. Malung-Sälen har landets högsta biltäthet med 69 bilar per 100 invånare.