Bilskrotaren vill ha en bilpant

Någon form av bilpant.
Det är bilskrotaren Leif Lundstigs lösning på på problemet med skrotbilar som lämnas åt sitt öde och blir tickande miljöbomber.

MÅSTE SANERAS. Leif Lundstig berättar att varje bil som ska skrotas måste miljösaneras först.

MÅSTE SANERAS. Leif Lundstig berättar att varje bil som ska skrotas måste miljösaneras först.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2014-02-15 07:00

I dag får den som har en bil som ska skrotas ingen ersättning och dessutom får bilägaren själv bekosta transporten till bilskroten.

Leif Lundstig, ägare av Fyrkantens bildemontering, tror att en pant på 500 eller 1.000 kronor på varje bil som säljs skulle vara lösningen. Pengar som man inte kan ta ut innan bilen skrotas.

– Det behövs en uppmuntran för att folk ska ta hit sina bilar. Många ställer hellre bilen i skogen eller bakom någon lada då de hör att de inte får betalt och att de dessutom måste betala för transporten hit, säger han och berättar om skogsbilvägar där han kunnat räkna till 50-talet övergivna bilvrak.

Måste saneras

Att ta hand om en bil som ska skrotas är omgärdat av olika regler. Innan man får plocka en endaste pryl från bilen måste den först saneras. Oljor,filter, glykol, bensin, batterier och allt annat som är miljöfarligt måste tas om hand och skickas iväg. Däcken ska till däckåtervinningen. Kostnader som bilskrotaren får stå för.

– Att sanera en bil kostar oss cirka 3.000 kronor. Då bilen slutligen ska pressas ihop till skrot får det inte finnas något miljöfarligt avfall kvar, säger Leif Lundstig.

Metallskrotet säljs

Pengarna bilskrotaren får in kommer från reservdelar och annat som kan återanvändas och säljas. Men många bilar är i så dåligt skick att det enda värde som finns är metallskrotet som blir kvar. Här uppe får bilskrotaren ungefär 800-900 kronor per ton. I södra Sverige får de bättre betalt för skrotet eftersom transportkostnaderna är lägre.

– Och vi får inte neka att ta emot en bil som någon vill lämna in för skrotning, säger Leif Lundstig.

Från 1975 till 2007 fick bilägaren en skrotningspremie då bilen lämnades in för skrotning. En premie som varierade efter hur gammal bilen var, mest för de äldsta. Pengarna kom från skrotningsavgifter som den som köpte en ny bil fick betala.

Från 2001 till 2007 stod dessutom organisationen Håll Sverige Rent för transportkostnaden till skroten. Under den tiden så skrotades det ungefär lika många bilar som det nyregistrerades. När skrotningspremien försvann, så minskade också antalet bilar som fördes till skroten.

I dag är det bilproducenterna som har ansvaret för att bilarna återvinns. De ska också se till att det finns mottagningsställen där bilägaren kostnadsfritt kan lämna in sin bil. Däremot måste bilägaren själv stå för transporten till bilskroten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!