Billigare buss för anställda
Bidrag till busskort ska inte beskattas. Nu vill Luleå kommun och LLT öka bussåkandet med hjälp av staten. Säger regeringen ja får Luleåborna billigare bussresor.
Foto: Erik Nylund
Tillsammans med stadsbyggnadskontoret vill LLT genomföra ett treårigt pilotprojekt. Det går ut på att regeringen befriar de arbetsgivare i Luleå som subventionerar busskort för sina anställda. Den anställde ska också slippa förmånsbeskattning av bidraget, subventionerade träningskort på gym har en liknande förmån. Ett årskort föreslås kosta 2.000 kronor.- Det kostar att åka kollektivt. Genom att subventionera kostnaden bör åkandet öka. Och arbetsgivare har också ansvar för miljön, säger Björk.Kommunen går före
Kommunen ska gå före men Ange Björk hoppas att andra arbetsgivare ska följa efter. Om tillräckligt många gör det blir det inte ens en kostnad för kommunen utan en besparing genom lägre bidrag till LLT.På riksnivå driver Svensk Kollektivtrafik på för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel fram till 2020. I arbetet finns utrymme för försöksprojekt där Luleås modell kan bli ett.- Vi tror det, Svensk Kollektivtrafik har väl krattat gången lite, säger Ange Björk.Och vad händer efter tre år, om ni får klartecken av regeringen?- Visar sig detta vara en bra modell hoppas jag att regeringen gör den generell, säger Björk.Samma förhoppning har Anders Bylund, samhällestrateg på kommunen, som medverkat i förslaget.- Modellen är enkel och attraktiv. Lyckas det som vi tror har vi visat staten en framgångsrik väg att öka kollektivtrafiken och minska utsläppen, säger han.Trots att bussåkandet i Luleå ökat med 27 procent sedan 2002 är kollektivtrafikens andel av det totala antalet persontransporter lika stor.- Vi ligger konstant runt 50 procent. Det totala antalet resor ökar ju också, säger Ange Björk.LLT misstänker att deras ökning består av att de resenärer de redan har åker buss oftare. Man har däremot inte lyckats locka över särskilt många bilister.
Förslaget i sammandrag:En arbetsgivare som subventionerar ett årskort
på LLT slipper betala arbetsgivaravgift för kostnaden och den anställde slipper betala skatt för löneförmånen.Ett årskort på LLT beräknas kosta 3.573 kronor 2011, förslaget är att det ska kosta den enskilde 2.000 kronor och mellanskillnaden betalas av arbetsgivaren.Om 25 procent av kommunens anställda nappar på erbjudandet kostar det arbetsgivaren 2,9 miljoner. Men eftersom LLT:s intäkter ökar beräknas nettokostnaden till en miljon.Om de privatanställda inom Luleå också ansluts beräknas det ge LLT 2.250 resenärer. För kommunen innebär det 2,5 till 3,5 miljoner kronor i sparade anslag till LLT.
på LLT slipper betala arbetsgivaravgift för kostnaden och den anställde slipper betala skatt för löneförmånen.Ett årskort på LLT beräknas kosta 3.573 kronor 2011, förslaget är att det ska kosta den enskilde 2.000 kronor och mellanskillnaden betalas av arbetsgivaren.Om 25 procent av kommunens anställda nappar på erbjudandet kostar det arbetsgivaren 2,9 miljoner. Men eftersom LLT:s intäkter ökar beräknas nettokostnaden till en miljon.Om de privatanställda inom Luleå också ansluts beräknas det ge LLT 2.250 resenärer. För kommunen innebär det 2,5 till 3,5 miljoner kronor i sparade anslag till LLT.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!