Biljätten tillbaka i Luleå med stort event

Kanske har du sett karavaner av nya Volvobilar köra ut och in i Luleå de senaste veckorna. Biljätten är tillbaka för att visa upp sin senaste modell för världspressen.
– Vi tycker det är en väldigt fin plats att vara på, säger Anna Rydholm, Volvo cars globala medieteam.

Anna Rydholm, Volvo Cars, ser Norrbotten och då specifikt Luleå- och Bodenområdet som en ypperlig plats att lansera deras nya Cross countrymodell.

Anna Rydholm, Volvo Cars, ser Norrbotten och då specifikt Luleå- och Bodenområdet som en ypperlig plats att lansera deras nya Cross countrymodell.

Foto: Privat

Luleå2025-02-12 19:00

Det brukar heta att det finaste man har sätter man på bordet. Eller kanske snarare i Norrbotten. Och varför inte på fronten? När Volvo lanserar en ny modell väljer de åter det norrbottniska temat, både i plats och design.

För ganska exakt ett år sedan kunde vi berätta att Volvo anordnade en stor lansering av deras nya elbilsmodell EX30 med utgångspunkt i Luleå och med arrangemang i Harads.

Nu är de tillbaka med ett liknande upplägg och denna gång är det framför allt lanseringen av den mer robusta varianten av EX30, Cross Country-versionen, som står i fokus men Volvo passar även på att visa ytterligare två uppgraderade modeller. Särskilt inbjudna har de senaste veckorna flugit in och ut från Luleå i en strid ström.

undefined
I Sörbyn, Bodens kommun, har Volvo byggt upp en svensk "cabin" som tar emot de inbjudna motorjournalisterna.

I år har Volvo byggt upp en byggt upp en stuga modell större i Sörbyn, en stuga med skandinavisk design som enligt Anna Rydholm ska matcha den nya bilen. Precis som ifjol provkörs den på en bana på Björnträsk nära Harads.

– Vi tycker det är jättekul att vara här. Det är en fantastisk miljö, väldigt skandinaviskt och svenskt och som ett svenskt varumärke tycker vi att det är fantastiskt kul att kunna bjuda hem media. Vi har körningar på många ställen i världen men det är alltid speciellt att vara i Sverige, säger Anna Rydholm.

Huvudnumret EX30 Cross Country har faktiskt en direkt koppling till Norrbotten i designen. Motivet på fronten är Kebnekaises typografi och bergets koordinater finns också instansat.

undefined
Att Volvo gillar Norrbotten är tydligt. På fronten av den nya Cross countryvarianten av EX30 är typografin av Kebnekaise avbildad samt koordinaterna till berget.

På plats finns en blandning av motorjournalister samt så kallade livsstilsinfluensers med stora följarskaror på sociala medier. Volvos förhoppning är att de ska sprida information och bilder om Volvobilarna vidare till sina följare men det lär inte bara bli bilar i deras flöden. 

– De har bott på trädhotellet och Arctic Bath, säger Anna Rydholm.

undefined
Anna Rydholm, Volvo Cars, ser Norrbotten och då specifikt Luleå- och Bodenområdet som en ypperlig plats att lansera deras nya Cross countrymodell.

Direkt gästerna landar i Luleå rullar Volvo igång sitt schema.

– De landar på flygplatsen och kör en rutt från flygplatsen till Avan där de kör över den frusna älven, vilket media tycker är väldigt spännande. Särskilt de som kommer lite längre söderifrån. Sedan slutar det på Clarion och på kvällen har vi en middag på Hemmagastronomi, säger Anna Rydholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!