Bilisterna får överlag bra betyg

Bilister i Luleå och Piteå får överlag bra betyg.

FARA Å FÄRDE. Här mellan Busstationen och Systembolaget i Luleå går en gång- och cykelväg plötsligt gå ut på Storgatan med biltrafik. Då gäller det att vara försiktig. Margaretha Olofsson stannar och tittar sig omkring om det kommer bilar med full fart.

FARA Å FÄRDE. Här mellan Busstationen och Systembolaget i Luleå går en gång- och cykelväg plötsligt gå ut på Storgatan med biltrafik. Då gäller det att vara försiktig. Margaretha Olofsson stannar och tittar sig omkring om det kommer bilar med full fart.

Foto: Eija Dunder

Luleå2011-05-18 06:00

- Vid övergångsställen verkar bilister ha väldigt bra förståelse för fotgängare. I de flesta fall förekommer ögonkontakt och bilister respekterar att fotgängare har företräde vid obevakade övergångsställen. Det här förklarar projektledare Monica Johansson vid NTF Norrbotten.

Under april har NTF tillsammans med personal från Motormännen genomfört hastighetsmätningar och observationer vid fem övergångsställen utan trafikljus i både Luleå och Piteå. Det som studerats är bland annat samspelet fungerar mellan fotgängare och bilister.

- När det gäller bilarnas hastigheter är det lätt att överskrida maxfarten vid vanliga övergångsställen. Men vid övergångsställen med någon typ av hastighetssäkring, till exempel gupp, är bilisterna mer duktiga på att hålla rätt hastighet, säger Monica Johansson.

En av dem som deltagit i NTF-studien är Margaretha Olofsson, Luleå, aktiv i både Motormännen och NTF.

- Ett av övergångsställena vi kollade i Luleå var det från Trekantens P-plats till Norra Hamn. Där var det många bilister som körde väldigt fort trots att vi bar reflexvästar.

Oförsiktiga
- Jag tänker även på cyklister, som är oförsiktiga. I Sverige skadas 30.000 cyklister varje år. 3.000 av dem måste uppsöka sjukhus. 1.500 av dem får skallskador. Och 60 procent hade klarat sig undan skallskador om de haft cykelhjälm. Jag använder nu själv alltid cykelhjälm. Det blir en vanesak på samma sätt som med bilbältet, säger Margaretha Olofsson.

Som kanske bekant finns sedan 2005 en lag om hjälmtvång för dem som är yngre än 15 år.

Varje år omkommer drygt 100 personer som är 65 år och äldre i trafiken. Av dessa är cirka 25 fotgängare varav nästan hälften förolyckas på övergångsställen. Syftet med NTF-studien är att öka framkomligheten och säkerheten för fotgängare på övergångsställen. Ingen av de dödsolyckor som studerats inträffade på hastighetssäkrade övergångsställen.

Få döda i länet
I statistik från 1985 till och med 2009 framgår att antalet trafikdödade cyklister har varit få. Åren 2003 och 2007 noterades inga dödsfall i Norrbotten. 2008 dog en och likadant 2009. Flest döda var det 1985 med fem personer. 1989 fyra döda. Under de andra åren har antalet pendlat från ett till tre.

När det gäller svårt skadade cyklister är siffrorna högre. Från 26 året 1988 och 24 1989 samt 21 åren 1985 och 1991 och 20 1986. Lägsta antalet svårt skadade var det 1998 med fem personer, år 2000 med siffran sex, sju personer 1996, 2004, 2008 och 2009. Övriga år har antalet varierat mellan åtta och 14.

Fotnot: Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, är en oberoende organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om