Bilister dör i onödan
Fem personer omkom i trafiken i Norrbotten under årets sex första månader. Av dessa hade 80 procent sannolikt kunnat undvikas, enligt en granskning från NTF.
NTF granskar fortlöpande dödsolyckorna som sker runt om i landet.
Fem trafikdöda i Norrbotten
Halvårsgranskningen för i år visar på totalt 201 förolyckade människor i den svenska trafiken. Av dessa hade över 70 procent kunnat undvikas om vägtransportsystemet varit så förlåtande som Nollvisionen förutsätter.
I Norrbotten omkom fem personer, och 80 procent av dessa hade kunnat undvikas.
- Om bara allt varit som det skulle, det vill säga om vägarna varit på topp, mitträcke funnits, chauffören varit nykter, passagerarna använt bilbälte och så vidare, då hade olyckorna sannolikt kunnat undvikas, säger Lars Martinell.
Målet max nio döda
Trafiksäkerhetsmålet för 2007 är maximalt 270 döda i den svenska trafiken och maximalt nio i Norrbottens län. Detta är enligt Lars Martinell ett delmål mot Nollvisionen.
För att nå målet jobbar NTF med information, utbildning och attitydpåverkan.
- Vi jobbar med människan, sedan måste myndigheterna göra sitt. Vägverket, kommuner och biltillverkare, det vill säga alla de som utformar fordonen och vägarna, har alla ett ansvar i det här, säger Lars Martinell.
Går åt rätt håll
Han menar tendenserna på fem- och tioårsperioder visar att vi går åt rätt håll. Men det är ännu en bra bit kvar innan Nollvisionen uppnås, det vill säga noll döda och noll svårt skadade i trafiken.
Måste ta ansvar
- För det första måste den enskilde trafikanten ta sitt ansvar. Sedan handlar det även om systembrister. Sker en mötesolycka på en väg med 90 km/h utan mitträcke så är det en systembrist att det inte finns mitträcke, säger Lars Martinell.
Lars Martinell tar även upp bristen på bältespåminnare och antisladdsystem som exempel på systembrister.
I Norrbottens län har en dödsolycka med motorcykel förekommit under årets sex första månader. NTF hävdar, trots kritik från MC-organisationerna, att motorcykeln i sig själv är en "systembrist".
- Att sitta på en motorcykel och färdas i 90 km/h utan sidokollissionskydd, bälte, krockkuddar med mera ger mycket värre konsekvenser vid en olycka. Motorcyklisten är nästan helt oskyddad, säger Lars Martinell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!