I 33 år har Åke Eriksson, vd för Åke Eriksson AB, jobbat som bilhandlare. Aldrig tidigare har han mött en sådan oro hos kunderna som han möts av i dag.
– Människor är helt vilsna och skakade av rapporterna om de här farliga dieselbilarna som regeringen tidigare propagerade för, säger han.
Oron gör att försäljningen av dieselbilar dalat, en del som planerar att köpa en ny bil väljer att avvakta.
– Det är inte bara vi som drabbats utan alla bilhandlare
Om knappt två år är det möjligt för kommunerna att införa miljözoner för att förbättra luftkvalitén i städerna. Den tidigare hyllade dieselbilen pekas ut som en av de stora skurkarna till den dåliga luften då forskning visat att de släpper ut högre halter av kväveoxid och skadligare partiklar än bensinbilar. Åke Eriksson ställer sig frågande.
– För mig är det obegripligt. Bensinbilar har högre utsläpp och är betydligt farligare och värre än dieselbilar, det har jag alltid känt till, säger han och hänvisar till en utredning som bilmagasinet Auto motor och sport låtit genomföra.
– Den visar på skyhöga utsläpp från direktinsprutande bensinbilar. Så om det blir miljözoner kommer en halvmiljon bilar i Stockholm att förbjudas i stadskärnan.
Åke Eriksson tycker inte att det ska införas miljözoner i Norrbotten, i stället anser han att det är viktigt att bilindustrin fortsätter att jobba för att bilarna minskar sina utsläpp.
- Bilar med utsläppskrav Euro 6 får köra i samma miljözon som batterifordon får köra. Med stigande utveckling kommer utsläppen att minska än mer. Det vore sjukt att förbjuda, då kommer folk att agera.
Bakgrunden till att många i Norrbotten kör dieselbil är bland annat de långa avstånden, dieselbilar är mer bränslesnåla än bensinbilar.
– Det räcker med att man redan tagit död på glesbygden, skrämmande många hus står tomma. Ska de nu också straffas med högre dieselskatter för att de måste pendla långa avstånd till jobben, sjukvård eller affärer?
Luleåbon Göran Hansi äger en äldre bil som tankas med bensin. Han har länge spanat efter en ny bil.
– Men jag vill inte ha någon dieselbil. Dels handlar det om vanan men jag har även läst en massa negativt om dem. Jag har till och med fått intrycket att diesel är värre än bensin som drivmedel, säger Göran Hansi.
Han tror inte att det är aktuellt med några miljözoner i Luleå, stan är helt enkelt för liten.
– Man mäter ju dessutom bara luften på en punkt på Smedjegatan. Men det är svårt med miljön, den är som ett skenade tåg. Vem ska stoppa den innan det gått för långt, undrar han.