Regeringen gav naturvårdsverket i uppdrag att utreda hur hanteringen av uttjänta bilar kan förbättras. Främst för att motverka den illegala bilskrotningen.
Men förslaget som lades fram har väckt debatt. Motorhistoriska riksförbundet, MHRF, menar att det kan begränsa hela veteranfordonshobbyn.
- Det är definitionen av vad som är avfall som är problemet, säger Timo Vuortio som är förbundssekreterare i MHRF.
I naturvårdsverkets rapport står det bland annat att ett fordon som inte har godkänts i den årliga besiktningen eller har skurits i bitar ska räknas som avfall. Många renoveringsobjekt faller in i den definitionen och blir då brottsliga att inneha, menar Timo Vuortio.
- Det finns flera fallgropar i det här och jag hoppas verkligen att vi kan stoppa förslaget. Jag tror inte att det var illa menat av naturvårdsverket, men nu har det blivit så här och nu är det på remissrunda, säger han.
Miljödepartementet kan ta beslut om de nya reglerna till hösten.
Runt 15 bilar
Nils-Erik Mattila och Barbro Nyberg Mattila definierar sig själva som veteranbilsentusiaster. Ute på gården på Skurholmen i Luleå står det ett flertal gamla bilar. Totalt har de runt 15 bilar.
- Den äldsta är en Cadillac från 1913, sedan har vi bilar från varje årtionde. 1974 skaffade jag den första bilen så det börjar bli ett tag sedan, säger Nils-Erik Mattila.
Han tror att de nya reglerna skulle kunna förstöra mycket för hans hobby om de går igenom.
- För om en bil inte blivit besiktigad på ett år så skulle man vara tvungen att skrota den. Har man ett antal bilar så har man ju helt enkelt inte tid att köra med alla varje år.
Det är en livsstil
En av bilarna på gården är en LaSalle från 1940. Nils-Erik Mattila berättar att den var ett vrak när den importerades från Hollywood på sent 1980-tal. En bilentusiast i Stockholm lade ner runt 4.500 timmar på den innan han sålde den vidare.
- Och det kanske är lite grymt att skrota en bil som det är nerlagt flera tusen timmar på, en herrejösses massa jobb och pengar, säger han.
Att ha veteranbilar som hobby handlar inte bara om att köra runt i en bil. Nils-Erik Mattila och Barbro Nyberg Mattila pratar om det som en livsstil.
- De tidstypiska kläderna och att ha rätt musik i bilen, alla sådana grejer runtomkring. Vi har inte hunnit fundera på vad vi gör om förslaget går igenom, säger Nils-Erik Mattila.
- Då får vi kanske bli en underground-rörelse, säger Barbro Nyberg Mattila.