Bilen tar för mycket plats i Luleå centrum

När Spaniens huvudstad Madrid införde bilfritt i centrum, ett inte fullt fem kvadratkilometer stort område, minskade också trafiken på stadens mest trafikerade gata med en tredjedel. I Paris är första söndagen i varje månad bilfri och London har infört avgift på trafik i centrum. Avsikten är att minska de farliga utsläppen.

På sommargatan kan Paulina Koskenniemi och andra se och jämföra bil och cykel. Paulina Koskenniemi tycker att bilen tar för stor plats, men ett helt bilfritt Luleå centrum tror hon inte på.

På sommargatan kan Paulina Koskenniemi och andra se och jämföra bil och cykel. Paulina Koskenniemi tycker att bilen tar för stor plats, men ett helt bilfritt Luleå centrum tror hon inte på.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2019-07-09 15:25

När blir det bilfritt i Luleå centrum, Paulina Koskenniemi som är Miljöpartiets gruppledare i fullmäktige i Luleå?

– Luleå kommer inte att bli bilfritt, konstaterar Paulina Koskenniemi.

– Vissa behöver köra med bil, till exempel äldre eller Räddningstjänsten. Men vi måste utnyttja bilvägarna på ett bättre sätt.

Det visar sig att Miljöpartiets gruppledare i Luleå vill att bilen ska ta mindre plats. Människor, bostadshus, grönområden, det är dessa som ska få utrymme i det framtida Luleå.

Paulina Koskenniemi kan till och med tänka sig att bygga en rad med bostadshus på Kungsgatan i Luleå i framtiden. Eller varför inte en park eller annat grönområde på trekanten nedanför Kulturens hus.

– Vem vill bo i ett centrum där det inte finns grönytor? frågar hon.

Däremot är det svårt att få henne att bestämma ett datum för ett bilfritt Luleå. Efter mycket frågande, säger hon:

– Tio år.

Hoppas du eller TROR du att Luleå är bilfritt då?

– Jag TROR på att många vill se ett centrum för människor och inte för bilar. Jag tror inte på förbud. Vi måste sänka tröskeln mot att välja att cykla in till stan eller välja bussen istället för bilen.

När Madrid införde bilfritt i centrum märktes det fort. Staden var tidigare ofta täckt av ett lager smog. Men redan en månad efter bilförbudet visade undersökningar att utsläppen av kväveoxid (NOx) minskade med 38 procent, och för koldioxid med 14 procent, skriver tidningen El País.

Bilfritteslutet i Madrid är dock i gungning. Det nyvalda styret hotar att riva upp det.

– Luleås centrum handlar om plats. De stora gatorna och vägarna sätter upp barriärer för folk. Ta till exempel Skeppsbrogatan, som känns som en barriär mot Norra hamn. Eller Södra hamnleden mot Södra hamn, beskriver Paulina Koskenniemi.

Hon besökte för en tid sedan Paris och slogs av hur man där strävat efter att skilja biltrafik och människor i olika våningar i området runt den så kallade nya triumfbågen (La Grande Arche) i affärsdistriktet La Dèfense.

– Det ger stor frihet att röra sig fritt – samtidigt som ljudnivån minskar, påpekar hon.

Ett bilfritt Luleå skulle kunna locka turister, tycker Paulina Koskenniemi. Ett exempel på det är Colombias huvudstad Bogota, där det är bilfritt varje söndag och gatorna förvandlas till festplatser. I snitt tar sig en fjärdedel av stadens invånare, cirka 1,7 miljoner människor, ut på gatorna på söndagarna för att vara tillsammans.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om