Bilen behövs i Norrbotten
Det råder inte längre någon tvekan - bilen är absolut nödvändig för de flesta som bor i Norrbotten. Det var nämligen inte många som på Vägverkets uppmaning lämnade bilen hemma på fredagen. De flesta kände inte ens till arrangemanget.
Lämna hemma bilen-dagen. person nummer 1 Foto: Petra Isaksson
Foto: Petra Isaksson
Det är okänt för undertecknad hur Vägverket har marknadsfört projektet men det var i alla fall lite si och så med kunskaperna om utmaningen hos dem Kuriren träffade i centrala Luleå på fredagen.Det var faktiskt bara en trafikant som kände till utmaningen och inte en enda hade hört talas om Europeiska trafikveckan.Det är naturligtvis enkelt för en person som kommunalrådet Karl Petersen i Luleå att lova att ta cykeln till jobbet och lämna bilen hemma. Bor man bara några hundra meter från jobbet i centrala Luleå är det ju knappast någon uppoffring att växla transportsätt.På landet
Värre är det om man som PO Henriksson bor på landet, några mil från Luleå centrum.- Jag bor i Jämtön och då är det svårt att cykla eller gå till stan, säger han.Å andra sidan, menar Henriksson, är det inte så ofta bilen rullar överhuvudtaget.- Jag är pensionär och använder bara bilen när det behövs, säger han.Någon kampanj eller utmaning har han inte hört talas om.Nästa person vi träffar är Teija Kuvala från Töre i Kalix kommun. Hon har inte heller snappat det där med kampanjen.- Jag måste ta bilen till jobbet eftersom jag jobbar i hemtjänsten och använder bilen för att transportera mig mellan vårdtagarna.Hon erkänner villigt att det inte är särskilt ofta som cykeln eller apostlahästarna plockas fram.Fick mejl
Paula Johansson bor på Porsön i Luleå och hon har minsann hört talas om Vägverkets utmaning. - Jag fick ett mejl om arrangemanget på jobbet, säger hon.Paula avslöjar att hon mest åker bil på vintern men att det på sommaren är cykeln som gäller för den fyra kilometer långa resan till jobbet.Stefan Wallgren är en spänstig ung man och han låter bilen stå för det mesta och istället tar cykeln till jobbet i Luleå centrum.- Jag har så nära, bara fyra kilometer. Det är klart att man tänker på miljön, säger han.För Wallgren är bilen ett slags nödvändigt ont som bara används som ett slags nödverktyg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!