Ett 30-tal företagare samlades hos Norrbottens Media i Luleå för premiären av årets LTU Business Tour. Turnén reser runt i länet för att hjälpa företagsledare med strategier och tips, och nytt för i år är att Norrbottens Media är samarbetspartner.
Först ut under onsdagsmorgonen var Lisa Ek, managementkonsult på LTU Business, som presenterade fyra frågor man bör ställa sig för att testa om sin affärsstrategi håller måttet.
– Det enda vi vet är att framtiden inte kommer att bli som vi tror att den ska bli. Men en bra affärsstrategi gör att man blir motståndskraftig när det stormar, sa Lisa Ek.
Hennes tips var att som företag inte sträva efter att bli bäst.
– Nyckeln är inte att bli bäst, nyckeln är att bli unik. Fundera på om ni har ett unikt kundvärde, säger hon.
Därefter var det Norrbottens Medias tur, där Linn Berglund, chef för affärsutveckling och kommunikation, och Linda Nyström, digital försäljningschef, berättade hur man får sin kommunikation att följa sin strategi.
– Kommunikation är ju tydligt kopplad till strategi, det handlar både om den interna och den externa kommunikationen i ett företag. Att veta vem man ska kommunicera med, på vilket sätt och varför är viktiga grunder för att nå ut med sin kommunikation, säger Linda Nyström.
En av deltagarna på plats var Nicklas Stenberg, Consulting AB.
– Jag är nyfiken på LTU Business och vad de ska prata om här i dag, säger han.
Egenföretagaren Gunnel Mörtlund såg också fram emot en intressant morgon.
– För mig som egenföretagare är det kul med ett nytt sammanhang, att nätverka och träffa folk, säger hon.