Elina Larsson och Olivia Forsehag går i årskurs två på omvårdnadsprogrammet i Luleå. Båda är de övertygade om att orsaken till att flickor mår sämre än pojkar beror på prestationsångest, flickor vill vara duktiga i skolan.
- Det känns som att det är mer allvar nu än i grundskolan. Själv är jag inte så stressad, jag gör så gott jag kan, säger Elina Larsson.
Nytt betygssystem
Den här terminen träder det nya betygssystemet in och eleverna betygssätts enligt en sexgradig skala från A till F (där F är underkänt). Att få betyget A beskriver de som nästan omöjligt.
- Lärarna säger att det är ouppnåeligt att få A. Är man då van att få MVG blir det jobbigt. Jag fattar inte hur man inte kan vara nöjd med ett C som är jämförbart med VG. Det nya betygssystemet stressar, säger Elina Larsson.
Krav i skolan
Olivia Forsehag tycker det är jobbigt när hon får tillbaka en uppsats med betyget B eller C. Hon vill ha höga betyg för att göra sin mamma stolt.
- Det känns jättevärdelöst att få B eller C, jag vill ha A men det går ju inte att få. Jag anstränger mig verkligen, säger Olivia Forsehag.
Vill ni ha kvar det gamla betygssystemet?
- Garanterat. Men lärarna tycker ju att det är lättare nu, säger Elina Larsson.
Sofia Söderlund, Josefine Öhgren (idrottsprogrammet) och Ellen Eklöf (naturprogrammet) går i årskurs tre. De tror att orsaken till att tjejer mår sämre än killar finns i saker som självförtroende och att tjejer utvecklas mycket i gymnasiet.
- Tjejer är mer oroade över kompisar, killar, skolan och hur det är hemma, säger Ellen Eklöf.
- Många gör även uppror hemma, säger Josefine Öhgren.
Sofie Söderlund menar att tjejer har högre krav på sig att lyckas i skolan.
- Det känner större press helt enkelt, säger hon.