Betalar mer för bolaget

Affärsutvecklaren Anders Björkén vill köpa Luleå mäss & kongress, men Luleå kommun testar inga andra spår än Nolia.
? Jag kan betala mer än Nolia och se till att verksamheten utvecklas här i Luleå, lovar Anders Björkén.

LULEÅ2005-03-16 06:30
När han i går läste i Kuriren om den förestående försäljningen av Luleå kommuns mässbolag till Nolia var det en besvikelse. Dock inte den första.<br>Hans intresse för mässbolaget vaknade på allvar när det stod klart att Luleå kommun synade utsikterna till att hitta andra ägare i bolaget. Då skickade Anders Björkén en anmälan och en grov beskrivning av sin affärsplan. Luleå kommun och Luleå kommunföretag är inte nyfikna.<br>Nu står Luleå mäss & kongress inför att säljas till 51 procent till Nolia, ägt av kommunerna Piteå och Umeå. Om det är bästa affären och bästa utvecklingsmöjligheten för Luleå tar inte kommunen reda på, resonerar Anders Björkén. Han anser att Luleå kommuns tillvägagångssätt varit strategiskt klumpigt.<br> ? De vill bli av med ett problem. Jag kan ta hand om det och betala mer än Nolia och se till att verksamheten utvecklas här i Luleå. Jag ser inte risken att Nolia flyttar allt till Piteå men Nolia har inget behov av att utveckla Arcus. Om Nolia har en ny mässa på gång så läggs den inte i Luleå, för då får ju Nolia ge 49 procent av vinsten till Luleå kommun, säger Anders Björkén. I vad mån andra lokala krafter i Luleå också är spekulanter har han inte grepp på.<br>Stark aktör<br>Luleå kommunchef Bernt Grahn, som är ordförande i Luleå kommunföretag, ger beskrivningen att Nolia ses som en stark aktör och det gick att utgå ifrån att Nolia hade kraften att hantera Luleå Mäss & Kongress.<br> ? Vi ville inte driva två processer utan slutföra det vi hade inlett. Skulle vi gå ut brett skulle vi ju i så fall bjuda ut bolaget fullt ut. Då kommer nog många andra än Björkén in i bilden. Nolia var huvudspåret, säger Bernt Grahn.<br>Synpunkten att Nolia inte skulle anstränga sig för att utveckla verksamheten i Luleå avfärdar Bernt Grahn.<br> ? Finns förutsättningar till en mässa i Luleå som bedöms ge dubbelt mot en mässa i Piteå så nog skulle Nolia gå efter det. Om inte bolaget drivs så skulle ju Umeå, Piteå och även Sundsvall hela tiden driva att få ordna sina egna mässor, säger Bernt Grahn.<br>Anders Björkén är affärsutvecklare, har jobbat med att bygga om bland annat Berns och Grand Hotel i Stockholm och arbetar nu med hotelkedjan Choice, där han tagit itu med bland annat anläggningen Selma Lagerlöf. Tidigare drev han krogen Pimpinella/Magneto i Luleå. Han säger att han har ett kontaktnät som medger finansiella möjligheter för investeringar på allt mellan noll och 250 miljoner kronor.<br>Han låter inte imponerad av att Luleå mäss & kongress, med tio anställda ordnar fem mässor per år, som han summerar det till. Luleå kommun har gett mässbolaget enda uppgiften att ordna mässor i Arcushallen, som i stort används till idrott och det har ansetts besvärligt att rulla ihop fotbollsmattan mellan varven, beskriver han.<br>Verksamheten bör kunna utvecklas, med fler evenemang och med mer av året runt-verksamhet. Det bör också gå att hålla bra evenemang på enbart halva hallytan, resonerar Anders Björkén. Däremot skulle Luleåkalaset få leva ett liv utanför hans verksamhet.<br>Folkpartisten Ylva Strutz op-ponerar sig mot att Luleå utan att pröva andra spår valt Nolia.<br> ? Jag tycker inte det här är bra. Ta och diskutera med det som finns i Luleå istället. Nu har de ju satt ihop Luleå mäss & kongress med Luleå & co och Visit Luleå och sedan ska kulturhuset ha en egen mässdel. Ska vi inte vänta in vad som blir av det först, säger hon. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om