Betalade i sista stund

Hyrestvisten mellan Jernhusen och Din Resebyrå i Norrland kan vara över.
Jernhusen uppger att de kontaktades av hyresgästen i går angående de obetalade hyrorna.
- Det har faxats över bevis på att de betalat in pengarna i dag, sade förvaltaren Lars Ingebrigtsen i går.

LULEÅ2006-10-12 06:00
Norrbottens-Kuriren uppgav i gårdagens artikel att hyrestvisten mellan Jernhusen och Din Resebyrå i Norrland AB gäller restauranglokalen i tågstationen. Så är inte fallet. Lokalen som Jernhusen saknar hyran för avser en annan lokal som ligger på stationsområdet. Kuriren beklagar misstaget.
I går menade Jernhusen Stationer fortfarande att man saknar betalning för hyrorna avseende maj, juni och augusti. Hyran för den aktuella lokalen betalas kvartalsvis och den uppgår för närvarande till 12.385 kronor. Enligt uppgifter från inkassobolaget Svefo hade Din Resebyrå i Norrland den 31 augusti i år inte betalat hyra för tredje kvartalet och en restsumma från andra kvartalet. Totalt ett belopp om 18.776 kronor.

Misstag vid inbetalningen
Enligt Din Resebyrås VD Göran Hansson betalades pengarna in i tid men att misstag begicks vid inbetalningen.
- Allt är klart och de drar tillbaka sin stämning. När jag betalade hyran skrev jag in fel OCR-nummer. Därför trodde jag att hyran var betald. Men det har vi löst med Jernhusen i dag, sade Göran Hansson i går.
Men varför reagerade du inte när det kom skriftliga påminnelser, inkassokrav och ett personligt besök från inkassobolaget som hade med sig en delgivning om uppsägning av hyresavtalet?
- Jag var till 100 procent säker på att det var betalat. Och för våran del är allt löst och det är det absolut viktigaste, säger Göran Hansson.
Jernhusen bekräftar att Din Resebyrå i Norrland var i kontakt med dem under gårdagen. Men pengarna har inte funnits på deras konto.
- De har varit i kontakt med vår hyresadministratör i dag och faxat över bevis på att de har betalat in pengarna i dag, säger Lars Ingebrigtsen, förvaltare vid Jernhusen Stationer.
Beviset gällde alltså en inbetalning i dag, onsdag, inte betalningar som gjorts tidigare?
- De har betalat in det i dag.

Följer lagen
Kan det ha gått till så som Din Resebyrå säger, att de skrev in fel OCR-nummer, och att pengarna därför inte har kommit in till er?
- Det får stå för dem, men skriver man fel OCR-nummer får man ett felmeddelande. Sedan borde de ha reagerat på påminnelserna.
Kan pengarna ha gått in på kontot men att ni inte ser vem avsändaren är?
- Så går det inte till. Det faller mig väldigt otroligt.
I går hade det inte hänt något på Jernhusens konto uppgav Ingebrigtsen och det är först i dag som man kan se om en insättning från i går har gått in.
- Om vi har fått in pengarna så tar vi tillbaka stämningsansökan, säger Lars Ingebrigtsen.
Att statliga Jernhusen skulle ha varit nära att vräka Din Resebyrå på felaktiga grunder avfärdar han.
- Det ska väldigt mycket till för att vi ska vräka någon. Och det skulle kosta oss mycket pengar om vi vräkte någon felaktigt. Mig veterligen har det aldrig hänt. Vi har anlitat ett aktat inkassobolag som ser till att lagen följs till punkt och pricka. Vi har ingenting att skämmas för.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om